Dette burde alle med en elbil nok læse.
Lige nu læser andre
Et forskerhold fra det tyske Fraunhofer IFAM har løftet sløret for en opfindelse, der potentielt kan revolutionere batteristyring i elbiler.
Teknologien gør det muligt at overvåge batteriets helbred i realtid, mens bilen kører, og den kan reagere på problemer, før de opstår.
Sådan fungerer teknologien
Navnet er dynamisk impedansspektroskopi.
Metoden går i al sin enkelhed ud på at sende små testsignaler gennem batteriet og måle, hvordan det reagerer på forskellige frekvenser.
Resultatet er et billede af, hvad der sker inde i cellerne, både fysisk og kemisk, ned på mikroskopisk niveau. Det skriver Input.
- Målingerne foretages op til en million gange i sekundet
- Systemet analyserer data øjeblikkeligt
- Batteristyringen kan reagere uden forsinkelse
Læs også
Hvis en celle f.eks. bliver for varm, kan bilen selv skrue ned for effekten, længe før traditionelle sensorer ville have opdaget problemet.
Opladning tilpasset situationen
Fordelene stopper ikke ved sikkerhed.
Teknologien gør det også muligt at tilpasse opladningen:
- hurtig, hvis bilen skal hurtigt videre
- langsom og skånsom, hvis der er god tid
Det kan øge batteriets levetid markant og reducere slid i hverdagsbrug.
Meget mere end elbiler
Metoden virker ikke kun på dagens lithium-ion-teknologi.
Læs også
Den er også kompatibel med fremtidens batterityper som solid-state og natrium-ion.
Derfor ser forskerne allerede mod elfly, skibe og energilagring i vindmølleparker.
Som projektleder Hermann Pleteit udtrykker det: “Vi giver batteriet mulighed for at tale, og bilen lytter.”