Her er den sikreste elbil i Kina

Christian Pedersen

15 uger siden

|

06/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kina er kendt for at have godt gang i de elektriske biler. Her får du den sikreste bil, som de nogensinde har lavet.

Mest læste i dag

Den kinesiske elektronikgigant Huawei, i samarbejde med Seres, har introduceret en af de sikreste elbiler på det kinesiske marked.

Bilen, kendt som Aito M9, er blevet en af de mest solgte elbiler inden for elbilssegmentet.

Succesfuld debut

Aito M9 ramte markedet i februar og blev hurtigt populær blandt forbrugerne.

Allerede i midten af juli havde salget nået 58.823 enheder.

Denne succes er ikke kun baseret på bilens design og funktionalitet, men også dens høje sikkerhedsniveau, som blev bekræftet af China NCAP-resultaterne. Det skriver BilNorge.

Kinas evne til at producere sikre biler

Kinesiske bilproducenter har i stigende grad formået at opnå anerkendelse for deres fokus på sikkerhed.

Allerede i 2021 demonstrerede den kinesiske bilproducent Nio deres kompetencer ved at opnå topresultater i Euro NCAP-tests.

Efterfølgende har både BYD og Xpeng vist, at de kan producere biler i verdensklasse med hensyn til sikkerhed.

Aito M9's præstationer i sikkerhedstests

Aito M9 blev testet som en batterielektrisk model med en imponerende ydeevne på 390 kW fra et 100 kWt batteri.

Modellen målte 523 x 200 x 180 cm med en akselafstand på 331 cm.

I sikkerhedstests opnåede bilen en samlet score på 93,9 %, hvilket er 11 % over gennemsnittet for tilsvarende biler.

Aito M9 overgik dermed konkurrenten Li Auto L9 og blev placeret som den sikreste bil i sin klasse.

Sikkerhedskomponenter i fokus

Den omfattende test viste, at Aito M9 præsterede bedst i kategorien for indvendig beskyttelse, hvor den opnåede en score på 97,79 %.

Selvom den kun fik 75,38 % i fodgængerbeskyttelse, lå den stadig 3,2 % over gennemsnittet i denne kategori.

Disse resultater viser, at Aito M9 lever op til de strengeste sikkerhedsstandarder.

Med de imponerende resultater i de kinesiske sikkerhedstests ville Aito M9 sandsynligvis også klare sig godt i de europæiske sikkerhedsvurderinger.

Kina NCAP’s testkriterier er blevet mere sammenlignelige med de europæiske standarder, hvilket gør Aito M9 til en lovende kandidat på det globale marked.

Aito M9 viser, at kinesiske elbiler kan konkurrere på internationalt plan, både i form af salgstal og sikkerhed.

Huawei og Seres har med Aito M9 sat en ny standard for, hvad man kan forvente af sikkerhed i elbiler, og det bliver spændende at se, hvordan modellen vil klare sig uden for Kinas grænser.