EU vil fra fredag indføre en ekstra told på mellem 17,4 % og 37,6 % på import af elbiler fremstillet i Kina.
Denne told kommer oveni den nuværende told på 10 %, hvilket kan have betydelige konsekvenser for bilproducenter med produktion i Kina
Der er dog et vindue på fire måneder, hvor tolden kun er foreløbig.
Intensive forhandlinger mellem EU og Kina forventes at fortsætte i denne periode.
Men hvorfor overhovedet indføre en told på kinesiske elbiler?
Handelskrig mellem EU og Kina
Europa-Kommissionens midlertidige told på op til 37,6 % er designet til at forhindre en truende oversvømmelse af billige elbiler, der ifølge Kommissionens formand Ursula von der Leyen er bygget med ulovlig statsstøtte fra Kina.
Dette skriver Mobilsiden.
Satserne justeret efter beregningsfejl
Satserne er næsten nøjagtig de samme som dem, der blev annonceret den 12. juni, med små justeringer efter identifikation af beregningsfejl.
Kina har tidligere udtalt, at de ville træffe “alle nødvendige foranstaltninger” for at beskytte deres interesser.
EU’s anti-tilskud undersøgelse har næsten fire måneder mere at løbe på.
Når den er slut, kan Kommissionen foreslå endelige toldsatser, som typisk gælder i fem år, og som EU-medlemmerne skal stemme om.
Kinas handelsministerium udtalte, at begge sider har haft flere runder af tekniske samtaler om toldsatserne.
Talsmand He Yadong udtrykte håb om, at både den europæiske og den kinesiske side vil vise oprigtighed og gå videre med høringsprocessen så hurtigt som muligt.
Told på elbiler produceret i Kina
EU har offentliggjort forskellige toldsatser for elbiler produceret af forskellige producenter. Her er et overblik:
BYD: 17,4 %
Geely (Volvo, Polestar, Lotus m.m.): 19,9 %
SAIC (MG, Maxus, IM Motors m.m.): 37,6 %
Tesla: 20,8 %
BMW: 20,8 %
Xpeng: 20,8 %
NIO: 20,8 %
Aiways: 20,8 %
Dongfeng Motor Group (Voyah m.m.): 20,8 %
Disse satser kommer oveni EU’s standardtold på 10 % på bilimport.
Toldrabat til samarbejdsvillige producenter
Virksomheder, som EU anser for at have samarbejdet med anti-tilskud undersøgelsen, herunder Tesla og BMW, vil blive pålagt en told på 20,8 %.
Dem, der ikke samarbejdede, vil få en told på 37,6 %.
Kommissionen har anslået, at kinesiske mærkers andel af EU-markedet er steget til 8 % fra under 1 % i 2019 og kan nå op på 15 % i 2025.
Priserne på disse biler ligger typisk 20 % under priserne på EU-producerede modeller.