Tidligere kunne de fleste bilgiganter ikke vente med at gøre deres produktion 100% el.
Faktisk skulle det gerne ske inden 2030, men dette tal er nu blevet udskudt og blevet til 2035.
De vil altså fortsat stadigvæk holde fast i deres salg af fossilbiler, og det er der en helt speciel årsag til.
Årsagen er, at elbiler simpelthen ikke har så solgt ligeså godt, som bilgiganterne havde regnet med.
Derfor er de nødsaget til at tage et skridt tilbage.
Flere faktorer spiller dog ind i denne tøven.
For det første er det globale bilsalg faldet, og prisfald på elbiler fra konkurrenter har gjort det sværere for mærker som Polestar at opretholde deres omsætning.
Polestar har i 2. kvartal leveret 80 procent flere elbiler end kvartalet før, men omsætningen faldt med 36 procent. Det skriver FDM.
Derudover er de økonomiske realiteter barske.
Mercedes-Benz har eksempelvis udskudt deres mål om 50 procent elbiler fra 2025 til 2030.
Ford har ligeledes ændret deres deadline for 100 procent elbiler fra 2030 til 2035.
Skærpede CO2-krav og importtold
Bilproducenterne er dog ikke helt fritaget fra at sælge elbiler.
EU’s skærpede CO2-krav fra 2025 kræver, at bilerne i gennemsnit kun udleder 93,6 gram CO2 pr. km, hvilket tvinger producenterne til at sælge flere elbiler.
Samtidig truer nye importtoldsatser på kinesisk producerede elbiler med at gøre det endnu sværere at konkurrere på prisen.
Danske bilkøbere kan drage fordel
Det vigende elbilsalg i store dele af Europa kan dog være en fordel for danske bilkøbere.
For at undgå store bøder fra EU kan bilproducenterne blive nødt til at sælge flere elbiler i lande som Danmark, hvor efterspørgslen er højere.
Ifølge forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM kan dette resultere i flere attraktive tilbud og leasingaftaler for danske forbrugere.
Et marked i forandring
Selvom flere bilproducenter nu planlægger at holde liv i forbrændingsmotoren længere end oprindeligt planlagt, er det klart, at elbiler stadig spiller en central rolle i fremtidens bilmarked.
Den aktuelle udvikling viser dog, at overgangen til elbiler er mere kompleks og kræver mere tid, end mange oprindeligt havde forestillet sig.