Polestar er fanget: Sælger flere elbiler, men taber omsætning

Christian Pedersen

2 uger siden

|

03/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Polestar er i nogle problemer, som de skal til at have løst.

Mest læste i dag

Polestar, der netop har offentliggjort deres resultat for første halvår af 2024, ser ind i en fremtid med yderligere udfordringer.

Godt nok har Polestar i 2. kvartal leveret 80 procent flere elbiler end i kvartalet før, men omsætningen faldt med 36 %. Det skriver Mobilsiden.

Ekstra importtold rammer Polestar hårdt

I første halvår har Polestar leveret 20.200 elbiler, hvoraf cirka 13.000 blev leveret i 2. kvartal.

Dette svarer til en fremgang på 80 procent i 2. kvartal, især med succes i markeder som USA, Sverige, Norge og Tyskland.

Til sammenligning har Tesla i 2. kvartal leveret 443.956 biler, BYD 426.039 styk og Xpeng har leveret 52.028 elbiler i første halvår.

Faldende omsætning trods øget salg

Trods det øgede salg, faldt omsætningen hos Polestar med 36 %, hvilket de tilskriver et lavere globalt bilsalg og prisfald på elbiler fra andre bilmærker.

Den kommende importtold vil yderligere besværliggøre Polestars evne til at have konkurrencedygtige priser og samtidig tjene penge på deres elbiler.

Polestar forbereder sig på udfordringer

En talsmand fra Polestar har udtalt, at de planlagte toldsatser og presset på bilpriserne betyder, at virksomheden vil være nødt til at træffe “afbødende foranstaltninger” for at nå deres cashflow-mål for 2025.

Dette kan inkludere omkostningsreduktioner på tværs af forsyningskæden eller andre tiltag, men ikke yderligere nedskæringer.

Polestar har tidligere sikret sig lån på 950 millioner dollar, som blandt andet skulle bruges til at starte produktionen af Polestar 3.

Produktion i Europa overvejes

Polestar, der ejes af kinesiske Geely, fremstiller alle sine elbiler i Kina.

Fra slutningen af denne sommer vil Polestar 3 dog blive fremstillet i USA, og Polestar 4 vil blive produceret i Sydkorea fra anden halvdel af næste år.

Indtil da vil de blive pålagt midlertidige ekstra toldsatser på 20 % for de biler, de bringer ind i EU, og mere end 100 % for USA.

Polestar 2, som er den mest solgte model, vil fortsat blive fremstillet i Kina.

Satser på nye modeller

Polestar har nu Polestar 2, 3 og 4 i deres sortiment.

De satser stort på de to nyeste modeller, Polestar 3 og 4.

Administrerende direktør Thomas Ingenlath har udtalt, at de forventer en stærk forbedring af omsætningen i andet kvartal og er fortrøstningsfulde med hensyn til forretningsresultaterne i den sidste del af året.

Polestar satser på, at deres modeludvidelse og øgede markedstilstedeværelse vil være vigtige vækstdrivere for dem fremadrettet.

Både Polestar 3 og 4 er elektriske SUV’er med fokus på sporty køreoplevelse, masser af plads og høj komfort.

Polestar 4 koster fra 465.000 kr. og Polestar 3 koster fra 675.000 kr.