Et nyt batterigennembrud kan revolutionere fremtidens elbiler.
Stellantis har sammen med Zeta Energy afsløret planer for litium-svovlbatterier, der lover lavere omkostninger, længere rækkevidde og en mere miljøvenlig produktion.
Længere rækkevidde til lavere pris
De kommende litium-svovlbatterier vil kunne levere op til 50 % længere rækkevidde end nutidens litium-ion-batterier og samtidig reducere prisen til det halve.
Batterierne vil også have den fordel, at de kan oplades 50 % hurtigere, hvilket gør dem ideelle til morgendagens elbiler.
En anden væsentlig fordel er vægten, som forventes at være markant lavere, hvilket yderligere forbedrer bilernes effektivitet. Det skriver Mobilsiden.
Miljøvenlig og bæredygtig produktion
I modsætning til traditionelle batterier kræver svovlbatterier ingen sjældne materialer som kobolt, nikkel eller mangan, som ofte udvindes under kontroversielle forhold.
Svovlbatterier kan produceres med affaldsmaterialer og uraffineret svovl, hvilket gør dem både billigere og mere miljøvenlige.
Stellantis og Zeta Energy planlægger allerede præproduktion og opskaleret produktion inden 2030.
Dette skaber muligheder for, at teknologien kan blive mainstream og potentielt udkonkurrere både solid-state og næste generations LFP-batterier.
Med store spillere som Stellantis, der satser på denne teknologi, kan svovlbatterier blive et seriøst alternativ til de nuværende løsninger.
Samtidig arbejder kinesiske producenter som Chery og IM Motors allerede på solid-state batterier, hvilket kan sætte yderligere pres på udviklingen i vesten.
Om svovlbatterier bliver det næste store gennembrud, vil tiden vise, men teknologien har potentialet til at gøre elbiler billigere, mere effektive og mere bæredygtige.