Renaults nye elektriske darling, Renault 5, har allerede skabt stor opmærksomhed som en moderne genfortolkning af den klassiske model.
Men de høje forventninger har fået et skud for boven efter resultaterne fra den seneste Euro NCAP-sikkerhedstest.
Bilen scorer blot fire ud af fem stjerner, hvilket ikke er imponerende for en model, der skulle genoplive Renaults arv som førende på markedet.
Manglende sikkerhedsdetaljer skuffer
Ifølge FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, er fire stjerner ikke nødvendigvis en dårlig score, da Euro NCAP’s krav er blevet strengere.
Alligevel er resultatet skuffende i lyset af Renaults ambitioner for bilen. "Renault 5 burde have klaret sig bedre, især når det gælder kollisionssikkerhed og moderne sikkerhedssystemer," udtaler han.
Specielt fraværet af avancerede funktioner som en airbag mellem forsæderne, som mange konkurrenter tilbyder, bliver fremhævet som et markant minus. Det skriver FDM.
Konkurrenten Volvo EX30 imponerer
I skarp kontrast har Volvo EX30, en af årets mest populære elbiler blandt danskerne, opnået topkarakterer med fem stjerner i samme test.
Modellen får ros for sin høje sikkerhedsstandard, selvom den er blandt Volvos billigere modeller.
"Volvo viser, at sikkerhed stadig er en topprioritet, også for biler i den lavere prisklasse. Den integrerede airbag mellem forsæderne er et eksempel på dette," forklarer Søren W. Rasmussen.
Dog påpeges det, at Volvos system til at forhindre døråbning foran cyklister er deaktiveret som standard – en detalje, de bør rette.
Renault 5’s resultat sender et klart signal til bilproducenter om, at sikkerhed ikke kan nedprioriteres, selv i mindre biler.
Forbrugerne forventer høj standard, og bilproducenter, der ikke lever op til dette, risikerer at falde bagud i konkurrencen.