Flere elbiler dumper i sikkerhedstest i 2025 – her er listen, du bør kende.
Lige nu læser andre
Elbiler bliver markedsført som fremtidens sikre og miljøvenlige valg. Men de nyeste crashtest og kvalitetstjek i 2025 afslører, at ikke alle lever op til forventningerne. Faktisk dumper flere elbiler i vigtige test for sikkerhed, byggekvalitet og elektronik.
Her er 10 modeller, der skuffer markant i årets testresultater – og som du bør kende, før du køber.
Dacia Spring Electric

En af de billigste elbiler på markedet, men også blandt de dårligste i test. Den klarer sig skidt i crashtest, har ringe sidebeskyttelse og få aktive sikkerhedssystemer. Euro NCAP giver kun 1 stjerne i 2025-udgaven.
Renault Zoe (facelift 2025)

Selvom Renault har moderniseret design og infotainment, dumper Zoe endnu engang i test. Sikkerheden er fortsat kritisabel, og manglen på basale sikkerhedssystemer er slående.
Læs også
Chevrolet Bolt EUV (2025)

Modellen får bundkarakterer i amerikanske sikkerhedstest og viser sig sårbar ved sidekollisioner. Derudover kritiseres softwarestabilitet og batteristyring.
Citroën e-C4 X

En komfortabel og rummelig model, men den fejler på aktiv sikkerhed. Test fremhæver manglende automatiske bremsefunktioner og utilstrækkelig fodgængerbeskyttelse.
Mazda MX-30

Mazdas elbil scorer lavt i test på grund af sin meget korte rækkevidde og dårlige ladekapacitet. Den er teknisk forældet i 2025, og test fremhæver utilstrækkelig software.
Fiat 500e (2025)

Stilen er stadig retro-chic, men det indre halter. Elbilen får kritik for lav kollisionssikkerhed og svingende batteriydelse i koldt vejr.
MG 4 (Standard Range)

Populær i salgsstatistikkerne, men dumper i test på udstyrsfronten. Den billigste udgave mangler flere af de aktive sikkerhedssystemer, der forventes i 2025.
BYD Dolphin

En ny kinesisk spiller, der gør det godt på pris, men dårligt i europæiske sikkerhedstests. Kabinekvaliteten kritiseres, og test viser sårbarhed i sidekollisioner.
Nissan Leaf (2025-model)

Den aldrende Leaf klarer sig stadig dårligt i test. Den er teknologisk bagud og har ikke fået væsentlige sikkerhedsopgraderinger i 2025-versionen.
Smart #1 (2025)

Selvom modellen er ny, viser test svagheder i kollisioner med store køretøjer og problemer med stabilitet ved høj fart. Softwaren er heller ikke helt stabil ifølge flere testcentre.