Overvejer du elbil? Her er 10 ulemper, ingen forhandler nævner højt.
Lige nu læser andre
Elbiler er blevet symbolet på fremtiden, men bag den grønne glans gemmer der sig problemer, de fleste ikke taler om. Fra skjulte omkostninger til praktiske hovedpiner kan livet med elbil være mere besværligt end ventet.
Her er 10 ulemper, du bør kende, før du bytter din benzinbil ud med batterier.
Lang ladetid – selv med lynladning

Selv på hurtigladere tager det ofte 30 minutter eller mere at få nok strøm til at køre videre. Og hvis du skal lade op derhjemme, kan det tage op til et halvt døgn. For mange er det en daglig tidsrøver.
Ladeinfrastruktur er stadig mangelfuld

Især uden for byerne mangler der stadig ladestandere. På lange ture kan det være stressende at finde en ledig lader, og nogle gange virker de slet ikke. Det giver usikkerhed og planlægningsstress.
Læs også
Rækkevidden svinger kraftigt i kulde og varme

Mange elbiler mister op mod 30-40 % af rækkevidden i frostvejr. Aircondition og varme tapper batteriet hurtigt, og det kan gøre en ellers komfortabel bil til en upraktisk rejsekammerat.
Hurtig kørsel tømmer batteriet lynhurtigt

Elbiler bruger markant mere energi ved motorvejskørsel. Det betyder, at rækkevidden i praksis kan være langt lavere end opgivet. Og det er ikke alle bilister, der gider køre 90 km/t for at spare på strømmen.
Høj pris på udskiftning af batteri

Et nyt batteri kan koste mellem 30.000 og 100.000 kroner. Selvom mange garantier dækker slid, er det en udgift, der kan ramme brugtkøbere hårdt. Batteriets helbred afgør bilens værdi.
Elbiler er tungere og slider mere på veje og dæk

Batteriet vejer meget, og det gør elbiler tungere end tilsvarende benzinbiler. Det øger slitagen på dæk og bremser – og på vejnettet generelt. Nogle eksperter frygter øgede udgifter til vejvedligeholdelse.
Begrænsninger ved anhænger og trailer

Flere elbiler må ikke trække ret meget. Og selv de modeller, der må, mister hurtigt rækkevidde, når man kører med campingvogn eller trailer. Det gør dem mindre brugbare til fritid og hobby.
Uforudsigelige elpriser gør det svært at regne udgifter

Prisen for at lade op svinger vildt. Nogle gange er det billigt, andre gange dyrere end benzin. Og lader du ved offentlige ladere, er priserne højere end mange regner med.
Reparationer kræver specialiserede værksteder

Ikke alle mekanikere kan reparere elbiler. Selv små problemer kræver ofte et specialværksted. Det kan betyde ventetid, høje regninger og færre muligheder uden for byerne.
Miljøregnskabet er ikke sort/hvidt

Produktionen af batterier er energikrævende og udleder store mængder CO2. Hvis du kun kører korte ture og lader med strøm fra kul eller gas, kan klimaeffekten være mindre, end mange tror.