"Det var som om et fotografi pludselig var blevet levende og begyndte at tale, smile, nikke og kigge rundt," skrev New York Times i 1927 efter en demonstration hos Bell Telephone Laboratories, hvor Herbert Hoover optrådte på en skærm.
Overskriften beskrev det som en 'test af fjernsyn', men fremhævede, at det var uklart, hvordan teknologien ville blive anvendt. 'Kommerciel brug i tvivl', lød en af underoverskrifterne, og skaberne - American Telephone and Telegraph Company - vidste det heller ikke.
I næsten 90 år efter syntes skeptikerne at have haft ret. De tidlige forsøg, Hoover præsenterede, førte til lanceringen af Picturephone i 1964. Offentligheden blev opfordret til at prøve det ved Verdensudstillingen, hvor de kunne ringe til Disneyland.
Men responsen var overvejende negativ. Trods flere forsøg - herunder VideoPhone i 1990'erne - var interessen minimal. Det skriver mediet The Independent.
Det var først med internettet og smartphones, at videoopkald for alvor slog igennem - men primært til brug mellem to personer. Først i 2018 tilføjede Apple gruppesamtaler til FaceTime. Professionelle tjenester som BlueJeans og WebEx blev anvendt, men ikke udbredt.
Så ramte pandemien. Nye tjenester kom frem i lyset, da hjemmearbejde blev normen. Folk brugte HouseParty til sociale møder og BlueJeans til arbejde. Videomøder gik fra niche til den primære måde, folk kunne interagere.
Inden for få år var HouseParty og BlueJeans dog væk. Diskussionerne om hjemmearbejde fortsætter, men teknologiens fokus har flyttet sig mod hybridmodeller med delvist fremmøde.
Google og Microsoft, som var langsomme i starten, tilbyder nu egne platforme til dette formål. Slack har også integreret videofunktioner for at tage en del af markedet.
En aktør står dog tilbage som synonym med denne transformation: Zoom. Grundlagt i 2011 af Eric Yuan, tidligere hos WebEx, blev Zoom lanceret i 2013. Det gik fint frem til pandemien, hvor værdien steg 730% fra starten af 2020 til oktober samme år.
I dag er Zoom-aktien omkring samme niveau som før pandemien. Faldet skyldes delvist et skift væk fra hjemmearbejde - også hos Zoom selv, der nu forventer hybridarbejde fra ansatte.
Zoom planlægger nu at genopfinde sig selv. Navnet forkortes fra Zoom Video Communications Inc. til blot Zoom Communications for at markere en ny strategi. Fokus er skiftet mod kunstig intelligens.
Eric Yuan præsenterer visionen: 'Zoom AI Companion', der skal øge produktiviteten og - på sigt - reducere arbejdsugen til fire dage ved at skabe en digital tvilling, der kan håndtere rutineopgaver.
Den 'digitale tvilling' er en model, der spejler virkelige objekter eller personer, så de kan testes virtuelt. Yuan forestiller sig, at denne teknologi kan integrere en medarbejders viden og give mere fritid.
Zoom 2.0 bygger på en radikal tanke: at mennesker måske slet ikke behøver at arbejde som før. Virksomhedens fremtid - og arbejdsmarkedets - afhænger af, om denne vision bliver til virkelighed.