Trend DK
Forside Mobil Gælder både iPhone- og Android-brugere: Så straks denne funktion fra

Gælder både iPhone- og Android-brugere: Så straks denne funktion fra

Gælder både iPhone- og Android-brugere: Så straks denne funktion fra
Foto: Shutterstock

Du skal passe særligt på med denne funktion.

Lige nu læser andre

Din mobil samler langt flere data, end du måske tror – og det gælder både iPhones og Android-enheder.

Særligt én funktion bør du deaktivere, hvis du vil undgå, at apps bygger detaljerede reklameprofiler om dig: den såkaldte reklame-ID.

Stor advarsel

Ifølge den tyske forbrugerorganisation Stiftung Warentest udgør reklame-ID’en et stort privatlivsproblem.

Informationer som lokationsdata og enheds-ID’er kobles sammen og kan i værste fald spores tilbage til din identitet – og derefter deles med annoncører og datahandlere. Det skriver Giga.

Læs også

Sådan slår du funktionen fra

På Android-telefoner:

  • Gå til Indstillinger > Google > Annoncer

  • Tryk på “Slet reklame-ID”

På iPhone:

  • Gå til Indstillinger > Søg efter “Tracking”

  • Deaktiver “Tillad apps at anmode om sporing”

Hvis du ikke ønsker at deaktivere funktionen helt, anbefaler eksperter, at du jævnligt nulstiller ID’en.

Mindre målrettet, men mere privat

Det betyder ikke, at du slipper for reklamer – blot at de ikke længere er tilpasset din adfærd.

Du skal altså overveje, hvad der er vigtigst for dig: personligt tilpasset indhold eller bedre beskyttelse af dine data.

Læs også

Ads by MGDK