YouTube: Snart bliver det umuligt at blokere annoncer

Skrevet af Christian Pedersen

1 uge siden

|

14/06/2024
Streaming
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det næste skridt for YouTube er åbenbart at gøre det umuligt for folk at blokere annoncer.

Mest læste i dag

YouTube har i årevis kæmpet mod brugere af adblockere, men hidtil har platformen kun gjort det vanskeligere at undgå annoncer, ikke umuligt.

Dette kan dog snart ændre sig.

YouTube skruer op for kamp mod adblockere

I 2022 lukkede YouTube den populære annoncefri tredjepartsapp, YouTube Vanced, og nu intensiverer platformen sin indsats for at tvinge brugere til enten at se annoncer eller betale for YouTube Premium. Det skriver Meremobil.

På trods af Vanced-appens lukning er projektet genopstået som ReVanced, hvor brugere selv kan modificere YouTube-appen for at undgå annoncer.

Ny teknologi kan gøre det svært at undgå annoncer

SponsorBlock, en funktion der tillader brugere at springe annoncer og sponsoreret indhold over, kan blive udfordret af YouTubes nye tiltag.

YouTube eksperimenterer nemlig med at integrere annoncer direkte i videostreamen fra serversiden.

Det betyder, at annoncer bliver en del af selve videoen, hvilket gør det vanskeligt for adblockere som SponsorBlock at fungere effektivt.

Annoncer injiceret fra serveren

Når YouTube integrerer annoncer på serversiden, bliver de en del af videostrømmen, før den når brugeren.

Dette kan ødelægge de tidskoder, som SponsorBlock bruger til at springe annoncer over.

YouTube har dog mulighed for at justere tidskoderne, så annoncerne passer nøjagtigt ind i videoens flow, hvilket yderligere komplicerer adblockeres arbejde.

YouTube's afhængighed af annonceindtægter

YouTube er stærkt afhængig af annonce- og sponsorindtægter, og derfor er det forståeligt, at platformen tager drastiske skridt for at beskytte disse indtægtskilder.

Komplekse annonceleveringsmetoder kan dog hæmme brugeroplevelsen og gøre indlæsningen af videoer langsommere.

Fremtidens YouTube-oplevelse

For brugere, der betaler for YouTube Premium eller accepterer annoncer, vil disse ændringer ikke have den store betydning.

Men for dem, der søger at undgå annoncer uden at betale, kan fremtiden se mere udfordrende ud.

YouTube tester grænserne for, hvor langt de kan gå for at afskrække adblockere, og det bliver interessant at se, hvordan brugerne reagerer på disse nye foranstaltninger.

Potentiel glidebane

YouTubes kamp mod adblockere kan skabe en glidebane.

Hvis for mange restriktioner implementeres, risikerer YouTube at miste brugere, som i stigende grad søger alternative måder at omgå annoncerne på.

For mange vil det dog fortsat være et spørgsmål om enten at acceptere annoncerne eller betale for en annoncefri oplevelse gennem YouTube Premium.