Norlys advarer samtlige kunder: Vil slukke for strømmen

Christian Pedersen

6 uger siden

|

04/08/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Her er, hvorfor Norlys vil slukke for strømmen.

Mest læste i dag

En bølge af falske SMS-beskeder, der udgiver sig for at være fra energiselskabet Norlys, har skabt uro blandt selskabets kunder.

Beskederne hævder, at Norlys vil slukke for strømmen på grund af ubetalte regninger, og opfordrer modtagerne til at følge et link for at betale.

Norlys har reageret skarpt på situationen og har nu politianmeldt sagen.

Phishing-angreb rettet mod Norlys-kunder

Phishing-angrebet, der misbruger Norlys' navn og logo, er designet til at narre modtagere til at afsløre personlige oplysninger og finansielle data.

Mads Brøgger, direktør i Norlys’ energiforretning, understreger, at de autentiske beskeder fra Norlys aldrig indeholder betalingslinks.

"Vores officielle kommunikation er altid en påmindelse om at betale allerede udsendte regninger," siger han. Norlys opfordrer kunderne til at slette de falske SMS'er og ikke klikke på nogen links. Det skriver Norlys.

Kunder opfordres til øget årvågenhed

Norlys har iværksat en oplysningskampagne for at gøre kunderne opmærksomme på de aktuelle phishing-forsøg.

Kunderne opfordres til at udvise ekstra forsigtighed og kritisk sans, når de modtager SMS'er og e-mails, der påstås at være fra energiselskabet.

Hvis der er nogen tvivl om ægtheden af en besked, råder Norlys kunderne til at logge ind på deres sikre kundeside på mit.norlys.dk for at kontrollere status på deres konti.

Risikoen ved phishing

Phishing er en form for cyberkriminalitet, hvor svindlere forsøger at narre folk til at give følsomme oplysninger ved at udgive sig for at være en pålidelig organisation.

Den aktuelle bølge af phishing-beskeder mod Norlys-kunder er en del af en større trend, hvor kriminelle udnytter tilliden til etablerede virksomheder for at gennemføre deres svindel.

Forbrugernes ansvar

Selvom virksomheder som Norlys arbejder hårdt på at beskytte deres kunder mod svindel, spiller forbrugerne en vigtig rolle i at sikre deres egne data.

Ved at forblive opmærksomme på mistænkelig kommunikation og ved at verificere oplysninger direkte gennem officielle kanaler, kan kunderne hjælpe med at beskytte sig mod økonomiske tab og identitetstyveri.

Norlys fortsætter med at samarbejde med myndighederne for at finde og retsforfølge de ansvarlige for disse phishing-forsøg, og selskabet opfordrer alle berørte kunder til at rapportere mistænkelige beskeder til dem, så snart de modtages.