Norlys advarer nu sine kunder mod en bølge af falske SMS-beskeder, der cirkulerer i øjeblikket.
Disse beskeder udgiver sig for at være fra energiselskabet Norlys og truer med at lukke for strømmen, hvis en påstået ubetalt regning ikke bliver betalt.
Norlys har reageret skarpt ved at politianmelde sagen og opfordrer alle kunder til at ignorere og slette de falske beskeder.
Hvordan de falske SMS'er virker
De falske SMS'er er designet til at ligne autentiske meddelelser fra Norlys og indeholder teksten:
"Du har et udestående hos Norlys, og din strøm kan som konsekvens blive slukket, hvis dette ikke bringes i orden snarest muligt."
Modtagerne bliver derefter opfordret til at betale gennem et link i beskeden.
Disse beskeder er imidlertid en del af et phishing-forsøg, der har til formål at narre kunderne til at afgive personlige oplysninger eller foretage betalinger til svindlerne. Det skriver Recordere.
Norlys' officielle praksis
Norlys' direktør for energiforretningen, Mads Brøgger, understreger, at selvom Norlys faktisk sender påmindelser om ubetalte regninger via SMS, indeholder disse meddelelser aldrig links til betaling.
De fungerer kun som en venlig påmindelse til at betale den regning, som kunden allerede har modtaget.
"Vi beder blot kunden om at betale den regning, vi allerede har sendt," siger Mads Brøgger.
Vigtigheden af at være kritisk
Mads Brøgger advarer mod at klikke på links fra ukendte afsendere og opfordrer kunderne til at være på vagt over for phishing-forsøg.
Han påpeger, at det ikke er første gang, Norlys' navn og logo er blevet misbrugt i forbindelse med svindel.
"De sms’er, der er i omløb i øjeblikket, er meget vellignende, og jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske," siger han.
Hvad kunderne kan gøre
Norlys anbefaler kunderne at være opmærksomme og forsigtige, når de modtager beskeder, der hævder at være fra Norlys, især hvis de indeholder links.
Det bedste råd er at slette sådanne beskeder med det samme og kontakte Norlys direkte, hvis der er nogen tvivl om en regning eller beskedens ægthed.
Dette vil hjælpe med at beskytte kunderne mod svindel og sikre, at deres personlige oplysninger forbliver sikre.