Faststofbatterier har i årevis været betragtet som fremtidens energiløsning, men produktion i stor skala har længe været en udfordring.
Nu er bilproducenten Stellantis gået i gang med omfattende test, som kan bringe teknologien tættere på massemarkedet.
Testflåde med nye batterier
Stellantis, der står bag mærker som Jeep, Dodge og Maserati, samarbejder med den amerikanske batteriproducent Factorial.
Batterierne installeres i Dodge Charger Daytona-modeller og testes på STLA Large-platformen, der understøtter flere af koncernens store elbiler.
Ifølge Stellantis’ teknologichef Ned Curic er målet at opnå bedre ydeevne, længere rækkevidde og hurtigere opladning. Det skriver Motor.
Bedre ydeevne og sikkerhed
Faststofbatterier adskiller sig ved at bruge faste elektrolytter i stedet for flydende, hvilket reducerer risikoen for overophedning og brand.
Samtidig tilbyder de højere energitæthed, hvilket betyder længere rækkevidde og lettere batteripakker.
Teknologien kan også føre til billigere produktion, men udviklingen har hidtil været hæmmet af udfordringer med storskala-produktion.
Stellantis investerede allerede i 2021 75 millioner dollars i Factorial for at skubbe til udviklingen.
Konkurrence på vej
Stellantis er ikke alene om at satse stort på faststofbatterier.
Nissan planlægger at lancere deres første elbil med faststofbatterier i 2028.
Toyota arbejder på at introducere teknologien senest i 2027, og kinesiske Chery satser på at være klar til produktion i 2026.
Volkswagen har også indgået en aftale med QuantumScape om masseproduktion af batterierne.
En mulig gamechanger
Hvis testsuccesen fortsætter, kan faststofbatterier markere et skift i bilindustrien.
Kortere opladningstid, længere rækkevidde og højere sikkerhed kan gøre elbiler mere attraktive og ændre markedet markant.
Stellantis' test er et afgørende skridt mod denne potentielle revolution.