Nye studie: Hvor grønne er elbiler egentlig?

Christian Pedersen

2 uger siden

|

28/10/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Har du også undret dig over, om elbiler overhovedet er så grønne, som de bliver fremstillet som.

Mest læste i dag

Elbiler anses ofte for at være løsningen på fremtidens klimaproblemer, men en ny livscyklusanalyse fra Green NCAP viser, at virkeligheden er mere kompleks.

Analysen afslører, at ikke alle elbiler nødvendigvis er bedre for miljøet end dieselbiler – i hvert fald ikke fra dag ét.

Elbiler med høj klimabelastning ved produktion

Ifølge studiet påfører produktionen af elbiler – især batterierne – dem en stor klimagæld.

En Ford Mustang Mach-E udleder eksempelvis samlet set næsten lige så meget CO2 som en Skoda Octavia dieselbil over hele deres levetid.

Det skyldes, at elbilernes produktion starter med et højt CO2-aftryk, der først udlignes efter mange kilometers kørsel. Det skriver FDM.

Strømproduktionens rolle

Elbilernes miljøfordel afhænger også af, hvordan elektriciteten, de bruger, bliver produceret.

Hvis opladningen sker via kulbaseret strøm, som i dele af Europa, er CO2-besparelsen minimal.

I Danmark, hvor en stor del af strømmen kommer fra vindenergi, er elbiler dog et langt grønnere valg, siger Ilyas Dogru fra FDM.

Stigende grønne fremskridt

Forskere peger på, at elbiler bliver mere bæredygtige over tid.

Den svenske batteriproducent Northvolt arbejder på at fremstille batterier udelukkende ved brug af grøn energi, og EU presser på for at fremme cirkulær økonomi gennem batterigenbrug og indførelse af batteripassystemer.

På vej mod en grøn fremtid

Selvom elbiler har den grønne førertrøje på, viser undersøgelsen, at der stadig er lang vej endnu, før de kan kaldes fuldt klimaneutrale.

Dog konkluderer Green NCAP, at elbiler generelt har et lavere CO2-aftryk end brændstofbiler, når de betragtes over en længere periode.

Forbrugere rådes derfor til at vælge elbiler med mindre batterier og udnytte muligheden for opladning med grøn strøm.