Ny forskning stiller spørgsmål ved elbilernes klimafordele og åbner en debat om, hvorvidt dieselbiler i visse tilfælde kan være et grønnere alternativ.
Selvom elbiler udleder mindre CO2 over deres levetid, er der betydelige udfordringer, som kan gøre moderne dieselbiler til et konkurrencedygtigt valg, lyder det fra forskere.
Højt CO2-aftryk ved produktion
Produktionen af elbiler, især batterierne, er energitung og fører til en stor CO2-udledning.
Ifølge professor Poul Norby fra DTU Energi står batterierne alene for en tredjedel af bilens samlede udledning.
Dette betyder, at elbiler skal køre mange tusinde kilometer, før de udligner deres miljøaftryk sammenlignet med dieselbiler.
Energikilden
Elbiler er kun så grønne som den energi, de lades med.
Hvis elektriciteten stammer fra kul eller gas, som det er tilfældet i visse lande, udleder elbiler mere CO2 end dieselbiler, siger forsker Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet.
I Danmark, hvor en stor del af energien kommer fra vind, er elbiler dog et bedre valg. Det skriver Videnskab.
Diesel stadig relevant
Moderne dieselbiler med lavt brændstofforbrug og effektive partikelfiltre kan udgøre et fornuftigt alternativ i lande med fossilbaseret elproduktion.
Forskerne fremhæver, at elbiler er mest fordelagtige i regioner med grøn strøm og udbyggede ladeløsninger.
Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo, mener, at elbiler på sigt er den bedste løsning, men påpeger, at industrien stadig har udfordringer med genbrug af batterier og produktion med lavt CO2-aftryk.
Fremtidens transportløsninger skal finde en balance mellem el og diesel, indtil produktionen af elbiler bliver mere klimavenlig, og den grønne energi er fuldt udbygget.