Katastrofalt: iPhone-svindel kostede Apple 120 millioner.

Skrevet af Christian Pedersen

3 uger siden

|

04/06/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dette svindelnummer har kostet Apple dyrt. Her er hvorfor.

Mest læste i dag

Apple har lidt en stor økonomisk nedtur på grund af en svindel, som omfattede 16.000 fejkede iPhone-modeller.

Fem personer er nu blevet anklaget for at have været en del af dette bedrageri, som involverede fejlagtige returneringer af iPhones.

Svindlen foregik på Apple Stores, hvor bedragerne fremviste de fejkede iPhones og anmodede om en erstatning.

På denne måde fik bedragerne nogle nye iPhones, som de derefter kunne sælge videre for profit.

Svindelen forventes at have kostet Apple mindst 12,3 millioner dollars i tab og omfattede tusindvis af iPhones, iPads og andre Apple-enheder.

Ifølge anklagedokumenterne pågik svindelen i samarbejde med grupper i Kina, hvor de falske enheder blev fremstillet.

De fejkede modeller havde stjålne identifikationsnumre og var dækket af Applecare for at få det til at se ud som ægte Apple-produkter, som blev solgt i USA.

Over en periode på ni år fra december 2014 til marts 2024, besøgte de fem anklagede personer flere Apple Stores over hele Californien med op til ti butiksbesøg om dagen.

De anvendte falske adresser og alias, lejede postbokse og brugte andre taktikker for at dække over deres bedrageri.

Hvis de anklagede findes skyldige for de 22 anklagepunkter, som omfatter bedrageri, postbedrageri, identitetstyveri og handel med falske produkter, kan de risikere flere år i fængsel for hver anklage.

Denne svindel kommer til at koste Apple 120 millioner dollars, og det markerer en historisk katastrofe for selskabet.

Mens selskabet vil fortsætte med at undersøge og forbedre sikkerheden af deres returneringssystem, vil det tage tid at genoprette tilliden hos forbrugerne og stabilisere deres finansielle situation. Det skriver Macworld.