Google opdaterer sit "G"-logo for første gang i 10 år

Christian Pedersen

15 timer siden

|

13/05/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er altså ikke sket i 10 år.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Google har valgt at give sit ikoniske "G"-logo en visuel opfriskning – for første gang siden 2015.

Det genkendelige ikon, som repræsenterer Googles identitet på tværs af apps og tjenester, har fået en mere flydende farveovergang i stedet for de fire klart adskilte farver, som har præget logoet det seneste årti.

Den røde bue i toppen glider nu elegant over i gul, som videre flyder til grøn og afsluttes i blå.

Resultatet er et mere blødt og dynamisk udtryk, der lægger sig op ad de æstetiske linjer, man allerede ser i Googles nyeste designs – særligt inden for Gemini AI og søgefunktionens AI Mode. Det skriver Recordere.

En ny æra for Googles visuelle sprog?

Selvom det nye “G” allerede kan ses i den opdaterede Google Search-app på iOS, er det endnu ikke blevet rullet ud til Android eller webversionen.

Det skaber spekulation om, hvorvidt flere Google-ikoner – såsom Chrome, Maps eller Photos – står over for tilsvarende designændringer.

Google selv har endnu ikke meldt noget officielt ud om bredere designplaner, men det ændrede logo antyder et forsøg på at modernisere og måske også strømline virksomhedens visuelle identitet.

Ikke bare pynt

Selvom ændringen er rent grafisk og ikke påvirker funktionaliteten, har den symbolsk betydning.

Det blødere farvespil afspejler en mere sammenhængende brugeroplevelse og kan tolkes som et skridt mod at gøre Googles tjenester visuelt mere konsistente – især i takt med, at AI og nye brugerflader spiller en større rolle i virksomhedens produkter.

Spørgsmålet er nu, om brugerne tager godt imod det mere organiske udtryk, og om vi snart ser lignende ændringer på tværs af Googles øvrige portefølje.