Firma sendte millioner af SMS'er med spam: Nu har de fået enorm bøde

Nicolai Busekist

3 dage siden

|

19/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Et firma er blevet ramt af en stor bøde, fordi de har sendt millioner af SMS'er med spam.

Mest læste i dag

Et finansielt firma specialiseret i skattegodtgørelser for PPI er blevet idømt en bøde på 120.000 pund (lidt over 1 millioner kroner, red.) af en tilsynsmyndighed for at have sendt næsten otte millioner ulovlige spam-sms'er til folk.

Quick Tax Claims Ltd, der holder til i Manchester, 'bombarderede' folk med beskeder i løbet af en måned i 2023 efter at have købt persondata fra tredjepartsleverandører, der ikke havde indhentet gyldigt samtykke, oplyser Information Commissioner’s Office (ICO). 

Mere end 66.000 personer klagede til en rapporteringstjeneste for spam-beskeder, hvor mange beskrev, at der ikke var en 'frameld'-mulighed. Det skriver BBC.

Samtidig udstedte ICO en bøde på 30.000 pund (270.000 kroner) til et andet Manchester-firma, National Debt Advice Ltd, for at have 'forfulgt' folk med sms'er. ICO er Storbritanniens uafhængige tilsynsmyndighed for databeskyttelse og informationsrettighedslovgivning.

Både Quick Tax Claims Ltd og National Debt Advice Ltd kom i ICO's søgelys i maj 2023. En undersøgelse afslørede, at Quick Tax Claims Ltd havde sendt 7.863.547 ulovlige sms'er over en måned. Ligeledes fandt ICO ud af, at National Debt Advice Ltd havde sendt 129.902 spam-sms'er over en periode på fire måneder, hvilket resulterede i mere end 4.000 klager.

Undersøgelsen viste, at firmaet også havde købt persondata fra tredjepartsleverandører, herunder oplysninger om afviste låneansøgninger, hvilket betød, at beskeder blev sendt til personer, der tidligere var blevet afvist for lån. ICO oplyste, at de ikke havde gennemført passende kontrol af samtykke.

"Begge disse virksomheder bombarderede folk med spam-beskeder og udnyttede ofte dem, der kunne være i økonomisk vanskelige situationer. At blive forfulgt af utallige uønskede sms'er tilføjer blot ekstra stress i sådanne situationer," sagde chefen for efterforskning, Andy Curry, ifølge BBC.

"Det er så vigtigt i disse situationer, at virksomheder får samtykke til at sende direkte beskeder. At stole på tredjepartens påstande om samtykke uden at foretage de mest basale kontrol er langt fra ansvarlig opførsel fra disse virksomheder, og det er derfor, vi har taget skridt."