Sony taber stor EU-retssag om spiltilføjelser til PlayStation

Nicolai Busekist

4 uger siden

|

18/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Software, der blev solgt af det britiske firma Datel, og som tillod uendelige boosts i et racerspil, overtræder ikke EU's ophavsretslovgivning, ifølge dommere i Luxembourg. Denne afgørelse kan vise sig afgørende for spilindustrien.

Mest læste i dag

Tilføjelser til Sony PlayStation-spil, der giver spillere ekstra muligheder, krænker ikke EU's ophavsretslovgivning, har EU-Domstolen fastslået.

EU's højeste domstol afsagde dom imod spilgiganten i en sag, der blev betragtet som central for det såkaldte modding-økosystem, der er flere hundrede millioner værd. Det skriver mediet Euronews.

"Direktivet om retlig beskyttelse af edb-programmer tillader ikke indehaveren af den beskyttelse at forbyde markedsføringen af software fra en tredjepart, som blot ændrer variabler, der midlertidigt overføres til arbejdshukommelsen," sagde dommerne i en udtalelse.

"Direktivet beskytter kun den intellektuelle skabelse, som det afspejles i computerprogrammets kildekode og objektkode."

Datel, der er baseret i Storbritannien, solgte software, der gjorde det muligt for spillere at få uendelige boosts i racerspillet MotorStorm og styre konsollen ved hjælp af en bevægelsessensor.

Dommere i Luxembourg blev bedt om at vurdere, om dette overtrådte EU-lovgivningen fra 2009 om ophavsret til spil, da Datels tilføjelser i princippet ikke ændrede kildekoden, men blot ændrede variabler i arbejdshukommelsen.

Sony hævdede, at Datels software 'klamrer sig fast som en parasit' til spillet. Men i en ikke-bindende udtalelse, der blev udarbejdet til EU-Domstolen i april, sagde advokat Maciej Szpunar, at der ikke var noget ulovligt ved at bruge et ophavsretligt beskyttet værk i strid med skaberens intentioner.

"Forfatteren af en detektivroman kan ikke forhindre læseren i at springe til slutningen af romanen for at finde ud af, hvem morderen er, selvom det ville ødelægge læseglæden og forfatterens bestræbelser på at bevare spændingen," sagde Szpunar, som også gik imod Sony.

Nogle har beskyldt Sony for at gå for langt i deres forsøg på at kontrollere, hvordan andre ændrer eller 'modder' deres produkter - en praksis, der understøtter store dele af spilindustrien.