Brugere rapporterer, at de har oplevet en del fejl med Google Assistent på deres smarte højttalere og skærme i op til fem dage.
Siden mandag er der kommet en lang række klager fra Google Home-brugere på virksomhedens supportforum. Problemerne er endnu ikke løst og ser ud til at påvirke brugere i flere lande og på forskellige enheder - men ikke alle oplever fejlen.
Google Assistent svarer ikke
En af de mest almindelige klager er, at Google Nest-enheder ikke svarer på enkle spørgsmål som 'Hvad er klokken?' eller 'Hvordan bliver vejret?'. Efter sådanne spørgsmål fortsætter Google Assistent-animationen med at køre i minutter uden at give et svar, ifølge Android Authority.
Enheder som Google Nest Hub, Hub Max, Nest Audio, Nest Mini samt de ældre Google Home og Home Mini højttalere er ramt af fejlen. Det er endnu uklart, hvor mange brugere der er berørt, og hvad der præcis er årsagen.
Genstart af enheder, ændring af assistentens stemme eller sprog har ifølge de ramte brugere ikke hjulpet. Derfor kan det blive nødvendigt for Google at udsende en softwareopdatering, der retter op på disse fejl.
Styring af smarte enheder fungerer stadig
Selvom Google Assistent ikke besvarer spørgsmål, fungerer stemmekommandoer til at styre smarte enheder som lamper, dørklokker og termostater stadig fint. Hos nogle brugere reagerer Google Assistent kun sporadisk på spørgsmål, og nogle gange kommer svaret samtidig fra flere enheder.
Googles kundeservice er bekendt med problemet, men informerer brugerne om, at der i øjeblikket ikke er en løsning. Virksomheden undersøger fortsat fejlen, lyder det fra mediet Bright. Det må derfor formodes, at de også arbejder på ny firmware, der kan fikse problemerne.