YouTube-brugere står over for en markant prisstigning på YouTube Premium-abonnementet, som giver adgang til videoer uden reklamer.
Prisen på et almindeligt Premium-abonnement er steget fra 119 kroner til 139 kroner om måneden – en stigning på 20 kroner eller knap 17 procent.
Denne ændring rammer både nye og eksisterende abonnenter, som i disse dage får besked fra Google via mail.
Familieabonnementer har oplevet en endnu større prisstigning.
Her er prisen steget med hele 80 kroner fra 179 kroner til 259 kroner om måneden, hvilket svarer til en stigning på 44 procent.
Google forklarer prisstigningen med behovet for at forbedre YouTube Premium og fortsat kunne støtte indholdsskabere og kunstnere på platformen. Det skriver Inputmag.
Samtidig med de stigende abonnementer, har YouTube også indført flere reklameinitiativer, såsom pause-reklamer, der vises, når brugerne trykker på pause-knappen under afspilning af en video.
Derudover er platformen begyndt at slå hårdere ned på brugen af ad-blockers, som tidligere har været et populært værktøj for brugere til at undgå reklamer.
Apple-brugere, der betaler for deres YouTube Premium-abonnement gennem App Store, rammes endnu hårdere.
Her er prisen steget fra 149 kroner til 179 kroner om måneden, som følge af App Store's 30% gebyr.
Dette betyder en samlet stigning på 30 kroner eller 21 procent for disse brugere.
Ud over at slippe for reklamer, giver YouTube Premium også adgang til musikstreamingtjenesten YouTube Music, som er en konkurrent til Spotify.