Flere Telenor-kunder har onsdag oplevet store udfordringer med at få forbindelse til mobilnettet, hvilket har skabt betydelige problemer for både privatpersoner og nødtjenester i hele landet.
Særligt nødnumrene har været påvirket, og flere politidistrikter melder om problemer med at modtage opkald.
Forbindelsesproblemer og nødnumre under pres
Politidistrikterne i Oslo, Møre og Romsdal, Sør-Øst og flere andre steder har rapporteret om vanskeligheder med at komme i kontakt med borgerne.
Sør-Øst politidistrikt har opfordret borgere til at benytte det alternative nummer 33344400, hvis der opstår nødssituationer, hvor de normale nødnumre fejler.
Politiet i Oslo anbefaler et alternativt nødnummer, 22669050, mens politiet i Finnmark kan nås på nummeret 78972000.
Borgere i Troms melder om forsinkelser på op til 20 sekunder ved opkald til 112. Det skriver Dagbladet.
Årsagen til udfordringerne fundet
Telenor har identificeret årsagen til fejlen, som skyldes et strømbrud på en central server.
Ifølge dekningsdirektør Bjørn Amundsen arbejdes der intensivt på at genoprette normal drift.
“Vi ser en bedring i situationen og arbejder på at løse fejlen helt,” udtaler han.
Sundhedsvæsenet også ramt
Haukeland sygehus i Bergen har ligeledes været påvirket af fejlen og måtte midlertidigt omlægge kommunikationskanalerne.
Kommunikationsdirektør Erik Vigander fra Helse Vest IKT har bekræftet, at beredskab er iværksat for at sikre, at patienter og pårørende kan nå sygehuset.
Kritik og fremtidige tiltag
Det norske kommunikationsministerium Nkom har indledt en grundig undersøgelse af sagen, og flere stemmer har udtrykt kritik af, at dette er fjerde gang siden august, Telenor oplever omfattende tekniske problemer.