En helt særlig type apps er begyndt at hitte verden over, og ifølge en forsker er det paradoksalt, men alligevel forståeligt.
Lige nu læser andre
Den finske forsvar Harri Oinas-Kukkonen påpeger, at især apps til sociale medier er bevidst designet til at være så vanedannende, at tidsfornemmelsen kan gå tabt.
Overdreven brug af smartphones er ikke kun skadeligt for børn og unge, da det at stirre på skærmen truer menneskers velbefindende uanset alder. Flere og flere er derfor blevet opmærksomme på, at deres brug af smartphonen er problematisk.
Eksempelvis oplever næsten 40 procent af universitetsstuderende, at deres brug af sociale medier er problematisk, mens det tilsvarende tal i 2021 kun var 26 procent. Tallene stammer fra en undersøgelse udført sidste år af Finlands Institut for Sundhed og Velfærd (THL), skriver avisen Lapin Kansa.
Ifølge Harri Oinas-Kukkonen, professor i datalogi ved Oulu Universitet, forsøger man i stigende grad at kontrollere sin egen brug og scrolling. En måde, der bliver stadig mere udbredt, er at installere en app på telefonen, som begrænser brugen af andre apps.
Læs også
“Det er jo paradoksalt, at man bruger en app til at begrænse brugen af apps, men ofte er det sådan, at man ikke kommer fra ord til handling alene med viljestyrke,” siger Oinas-Kukkonen til STT.
Med en sådan app kan man sætte specifikke begrænsninger på brugen af andre apps. Målet er at mindske tankeløs scrolling og den samlede skærmtid.
En app, der skælder ud over telefonbrug
Ifølge Oinas-Kukkonen vidner behovet for en app, der begrænser skærmtiden, om hvor stor en rolle smartphones spiller i manges hverdag og liv.
“Dette samfund er bygget op omkring, at man hele tiden har adgang til sin smartphone – for eksempel til bankforretninger og digital identifikation. Hvis du bare beslutter dig for at lægge mobilen på hylden i en uge, så er det ikke nødvendigvis så let endda,” lyder det.
Smartphonen er blevet en ledsager for mennesker, og uden den kan man føle sig utryg, forklarer Oinas-Kukkonen, som forsker i, hvordan informationsteknologi påvirker menneskelig adfærd og holdninger.
En spørgeundersøgelse udført af teleudbyderen DNA i år viser, at lidt over hver tredje af de adspurgte har svært ved at lægge telefonen fra sig. Over en fjerdedel af de adspurgte har allerede begrænset den tid, de bruger på deres telefon.
Der findes mange apps i telefonernes appbutikker, som kan begrænse skærmtiden. Eksempler er apps som One Sec, Opal og Screenzen.
Når man åbner disse apps, kan der eksempelvis dukke en notifikation op på skærmen, som stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor man vil åbne den pågældende app. Hvis man vælger at åbne appen alligevel, tager det ofte et par sekunder længere end normalt.
At holde målet motiverer
Ifølge Oinas-Kukkonen er det vigtigt i adfærdsregulerende apps, at brugeren selv kan sætte et mål – og at målet er stramt nok, men stadig realistisk og opnåeligt.
I sådanne apps kan man ofte definere sit eget mål for skærmtid. Man kan f.eks. indstille, hvor mange gange om dagen man må åbne en app og i hvor lang tid. I nogle apps belønnes man for at holde målet ved, at ens såkaldte streak vokser – altså hvor mange dage i træk man har overholdt målet.
Oinas-Kukkonen vurderer, at denne slags sejrsrækker i apps kan være en fremragende måde at motivere brugeren til at holde sit mål. At kunne dele sine fremskridt med en ven, der har samme mål for skærmtid, tjener ifølge ham et nyttigt formål.
Tidsfornemmelsen forsvinder ofte
Ifølge Oinas-Kukkonen lykkes appen med sin funktion, når den til sidst bliver overflødig for brugeren. Dette sker, når individet gennem denne app har lært en ny adfærd og derefter selv er i stand til at kontrollere og håndtere sin brug af smartphonen.
Apps, som minder én om ens brug, hjælper med at synliggøre, hvor meget tid der i virkeligheden går til apps. Oinas-Kukkonen påpeger, at især sociale medier er bevidst designet til at være ekstremt vanedannende, hvilket gør, at tidsfornemmelsen kan gå tabt.
“Det kan føles som om, man bare bruger et par minutter på lidt tomgang, og pludselig er der gået en halv time, en time eller to,” siger han.
“For app-udviklerne er forretningsmodellen ofte den, at jo flere øjne der kigger, og jo længere tid de bliver, desto mere tjener de.”
Oinas-Kukkonen minder om, at ud over apps kan man også påvirke sin skærmtid ved blot at være opmærksom på gode livsstilsvaner.
“Bevægelse, god mad og søvn skaber forudsætninger for, at man ikke bliver helt afhængig af sin digitale partner,” understreger han.