iPhones er mere populære end nogensinde: Apple får Samsung til at blive nervøs

Christian Pedersen

1 dag siden

|

17/10/2024
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Apples kendte iPhones er og har altid været ekstrem populære, men lige nu er de ekstra populære.

Mest læste i dag

Nye markedsdata afslører, at Apple er tættere på at overtage føringen fra Samsung end nogensinde før.

Med en imponerende salgsfremgang har Apple nået rekordniveauer for iPhone-salget i årets tredje kvartal, hvilket har sendt chokbølger gennem Samsungs ledelse.

Samsung og Apple side om side på markedet

Analysefirmaet Canalys rapporterer, at både Apple og Samsung nu hver især sidder på 18 procent af det globale smartphone-marked.

Selvom Samsung stadig holder fast i føringen, er forskellen til Apple minimal.

I samme periode sidste år havde Samsung en førerposition med 21 procent af markedet, mens Apple lå på 17 procent.

Det markante dyk for Samsung peger på, at kampen om tronen er mere intens end nogensinde.

Stærk efterspørgsel på iPhone 15

Apples succes skyldes især den vedvarende efterspørgsel på både den nye iPhone 15-serie og ældre modeller, ifølge analytiker Runar Bjørhovde fra Canalys.

Han forklarer: "Markedet skifter mod premium-enheder, og mange opgraderer nu deres smartphones, som blev købt under pandemien. Dette spiller perfekt ind i Apples strategi, især i stærke regioner som Nordamerika og Europa." Det skriver giga.

Udsigt til yderligere vækst

Selvom iPhone 16 først blev lanceret i slutningen af september, tyder meget på, at Apple kan udvide sin føring i fjerde kvartal.

Historisk set har Apple overhalet Samsung i de sidste kvartaler af året, og alt peger på, at dette kan ske igen i 2024.

Xiaomi vokser også

Samtidig ser kinesiske Xiaomi en lille fremgang med en markedsandel på 14 procent, op fra 13 procent sidste år. Alligevel er Xiaomi endnu ikke en alvorlig trussel mod Apple og Samsung i toppen af markedet.

Spørgsmålet er nu, om Apple kan fastholde dette momentum og overtage føringen, eller om Samsung formår at bremse konkurrentens fremgang.