Europa vs. Kina: Nu begynder kampen med billige elbiler

Christian Pedersen

5 uger siden

|

17/10/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Store elbilproducenter er begyndt at lave billige alternativer for at konkurrere med Kina.

Mest læste i dag

Europas bilindustri er på vej til at tage kampen op mod Kina, der allerede har sikret sig solide markedsandele med budgetvenlige elbiler.

Med en ny bølge af billigere elmodeller håber europæiske producenter at genvinde terræn og sikre sig mod dyre CO2-bøder fra EU.

Billige elbiler præsenteret i Paris

På Paris Motor Show har flere af de største europæiske producenter afsløret deres nyeste satsninger inden for billige elbiler.

Der er særligt fokus på at øge efterspørgslen efter elbiler, som har været faldende de seneste måneder.

Modeller som Renaults Twingo E-Tech, der forventes at koste omkring 150.000 kr. i Danmark, bliver afgørende i konkurrencen mod de kinesiske mærker.

Renault er ikke alene i sin offensiv.

Koncernen har også præsenteret sin elektriske SUV, Renault 4, og åbnet for forudbestillinger af Renault 5.

Samtidig fremhævede datterselskabet Dacia sin prisvenlige Spring-model som en af de mest overkommelige på markedet. Det skriver Mobilsiden.

Stellantis og Volkswagen i førersædet

Bilgiganten Stellantis satser også på overkommelige modeller og har præsenteret de nye Citroën ë-C4 og ë-C4X som svar på energikrisen.

Volkswagen følger trop med sin ID.2, der forventes at komme i handlen i 2026.

Bilmærker som Skoda og Cupra vil også lancere varianter af denne model, hvilket styrker koncernens tilstedeværelse i segmentet for prisvenlige elbiler.

Konkurrencen med Kina bliver intens

De kinesiske elbilproducenter har allerede etableret sig stærkt på det europæiske marked med modeller til markant lavere priser end de europæiske.

Mens skeptiske forbrugere stadig tøver med at købe kinesiske biler, kan konkurrenterne fra Kina vælge at reducere priserne yderligere trods højere importafgifter.

Udfordringen bliver, om europæiske bilproducenter kan levere både prisvenlige og konkurrencedygtige elbiler i tide til at imødegå den kinesiske dominans og samtidig undgå EU-bøder.

Kampen om elbilmarkedet i Europa er for alvor skudt i gang.