Huawei solgte flere mobiltelefoner end Apple i Kina i august, ifølge en rapport fra analysefirmaet CINNO, som blev gengivet af South China Morning Post. Dette er en vigtig milepæl, da det er første gang i 46 måneder, at Huawei overgår iPhone-salget i hjemlandet.
Dette er endnu et kapitel i historien om Huaweis konkurrence med Apple i Kina. I januar indtog Apple pladsen som markedsleder i Kina, men den store accept af Huaweis nye 5G-enheder, der blev lanceret sidste år, gjorde det muligt for Huawei at genvinde sin position som markedsleder i april.
Rapporten fra CINNO nævner ikke de præcise salgstal for Huawei og Apple. SCMP bemærker dog, at disse oplysninger er i tråd med et fald på 12,7 procent i leverancer af udenlandske mobiltelefoner, herunder Apples, hvilket blev rapporteret af Kinas Akademi for Informations- og Kommunikationsteknologier.
Leverancerne faldt fra 2,14 millioner enheder i august 2023 til 1,87 millioner enheder i år. Til gengæld steg leverancerne af indenlandske mobiltelefoner med 26,7 procent til 24,05 millioner enheder samme måned. Det skriver mediet Xataka.
Det markante fald i iPhone-leverancer i Kina for nogle måneder siden har bidraget til Huaweis nuværende succes. Hvad der er mere bekymrende for Apple er, at selv lanceringen af de nye iPhone 16-modeller ikke har været nok til at genvinde markedsandele fra Huawei.
Et tydeligt eksempel fandt sted under præsentationen af Apples nye telefoner, da den foldbare Huaweis Mate XT Ultimate Design modtog millioner af bestillinger. Denne situation, kombineret med salget af Pura70-serien, hjalp med at hæve gennemsnitsprisen og indtægterne for Huawei til nye højder.
Kina er derfor Huaweis vigtigste marked og tegner sig for 89 procent af deres globale mobiltelefonleverancer. Apple ønsker at genvinde markedsandele i Kina fra Huawei, og en del af strategien er at åbne deres største forskningscenter uden for USA i Shenzhen.
Dette center vil bidrage til udviklingen af nogle af Apples vigtigste produkter, som iPhone, iPad og Vision Pro, for at konkurrere med kinesiske producenter. Her lyder det, at det især skulle være for at konkurrere med Huawei.
På længere sigt ser det ikke ud til, at Apples situation i Kina forbedres. Selvom Tim Cook har udtrykt tillid til Apples gode præstationer og produkter, er interessen for iPhone 16 dalet. Dette skyldes blandt andet, at Apple Intelligence ikke vil være tilgængelig på kinesisk før næste år.
Det samme gælder for andre sprog som dansk. Apple Intelligence vil kun være tilgængelig på engelsk fra slutningen af oktober. Derfor er det også forventet, at det kommer til at hæmme salget i Danmark og en række andre europæiske lande.