Apple advarer iPhone-brugere: Hold jer væk fra denne Google-app

Christian Pedersen

20 uger siden

|

20/07/2024
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lad være med at installere denne app.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Apple har udsendt en skarp advarsel til sine brugere: Undgå at bruge Google Chrome-browseren på iPhones.

Apple anbefaler i stedet at benytte deres egen browser, Safari, som ifølge dem tilbyder bedre beskyttelse af brugernes privatliv.

Apples offensiv mod Google

Apple har lanceret en ny reklamekampagne, der målretter sig mod Google Chrome uden at nævne navnet direkte.

I stedet fremhæver Apple de fordele, deres egen browser Safari har, især når det kommer til beskyttelse af brugernes data.

Ifølge Apple samler Chrome langt flere brugerdata, end mange iPhone-brugere er klar over. Det skriver Giga.

Fokus på privatliv

Reklamekampagnen fremhæver, hvordan Safari hjælper med at beskytte brugernes surfadfærd mod overvågning.

"Dit surfvaner bliver overvåget. Safari hjælper med at forhindre det," lyder det konkret i beskrivelsen af Apples reklamevideo på YouTube.

Apple hævder at have "brancheførende teknologier til beskyttelse af privatlivet", som skal overbevise brugerne om at skifte til Safari.

Kreativ markedsføring

Apple anvender endda elementer fra Alfred Hitchcocks filmklassiker "Fuglene" i deres reklamevideo for at understrege budskabet om overvågning.

Reklamens budskab er tydeligt: Hvis du ikke vil overvåges online, bør du bruge Safari i stedet for Chrome.

Markedsdominans og brugervaner

På trods af Apples bestræbelser på at holde brugerne inden for deres økosystem, bruger omkring 30 procent af iPhone-ejere stadig Google Chrome som deres primære browser.

Det viser sig, at selv nogle af Apples egne medarbejdere foretrækker Chrome frem for Safari.

Googles udfordringer

Google har haft svært ved at forbedre privatlivsbeskyttelsen i Chrome.

Den længe planlagte afskaffelse af tracking-cookies er blevet forsinket flere gange, og Inkognito-tilstanden i Chrome tilbyder ikke den private browsingoplevelse, som mange brugere tror.

Apple udnytter disse svagheder til at promovere Safari som et mere privat og sikkert alternativ.

Apple forsøger at overbevise deres 1,4 milliarder brugere om at skifte til Safari for bedre at beskytte deres privatliv.

Hvordan brugerne reagerer på denne advarsel, vil vise sig i de kommende måneder, men det er klart, at Apple er fast besluttet på at holde deres brugere inden for deres eget økosystem.