Sony trækker stikket på kendt spil og lukker spilstudie

Nicolai Busekist

4 dage siden

|

31/10/2024
Gaming
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Sony har officielt lukket spillet Concord og lukker samtidig det ansvarlige studie bag spillet.

Mest læste i dag

Concords servere blev taget offline kun to uger efter lanceringen af det nye skydespil fra Firewalk Studios, der havde lave salgstal.

Firewalks spilinstruktør, Ryan Ellis, valgte umiddelbart derefter at skifte til en mere støttende rolle grundet spillets udfordringer, og Sony meddelte tidligere, at de ville overveje fremtiden for projektet. Beslutningen er nu truffet.

"Efter mange overvejelser har vi besluttet, at den bedste vej frem er permanent at afslutte spillet og lukke studiet," sagde Hermen Hulst fra Sony Interactive Entertainments Studio Business Group ifølge Engadget.

"Jeg vil gerne takke hele Firewalk-holdet for deres håndværk, kreative ånd og dedikation," lød det også fra ham.

En repræsentant fortalte Bloomberg News, at 172 ansatte hos Firewalk Studios mister deres job. Spilverdenen er benhård, og Concord kan have lidt under sin lange udviklingstid, hvilket betød, at andre skydespil allerede havde vundet popularitet og sat spillernes forventninger højt.

Mange lignende spil er gratis at spille og finansieres via Battle Pass-modeller eller sæsonbetonede tilgange. Spillere kan derfor have tøvet ved en pris på 40 dollars for et helt nyt spil, eller også var genren simpelthen for mættet til, at Concord kunne få fodfæste.

Uanset årsagerne markerer denne nyhed endnu et vanskeligt kapitel for spilindustrien. Firewalk Studios skiller sig ud på grund af denne grad af kommerciel fiasko, men det er alligevel en del af en større tendens med mange lukninger og nedskæringer i industrien de seneste år.

Afskedigelser og nedlukninger har været en hyppig historie i spilverdenen, og mange af de seneste tilfælde har været som Firewalk, som Sony Interactive Entertainment erhvervede så sent som sidste forår.

Netflix lukkede pludseligt deres AAA-studie i sidste uge, før holdet overhovedet havde annonceret et projekt. Microsoft har tidligere i år lukket tre studier under Zenimax, skriver Engadget.

Efterhånden som færre aktører kontrollerer en voksende andel af spilindustrien, vil tolerance for eksperimenter og små overskud sandsynligvis falde. Den slags pludselige ændringer kan meget vel blive endnu mere almindelige.