Volvo kæmper med bilsalget.
Lige nu læser andre
Volvo er midt i en af sine mest udfordrende perioder i årevis.
Nye tal viser, at salget globalt faldt med 14 procent i juli, hvilket markerer femte måned i træk med tilbagegang.
Millionunderskud og svigtende modeller
Koncernens regnskab afslører et driftsunderskud på hele 1 milliard dollar i andet kvartal.
Særligt SUV-familiens elektriske flagskib, EX90, har ikke levet op til forventningerne.
En kombination af høj pris og softwareproblemer har holdt kunderne tilbage, mens Volvo samtidig har fastholdt produktion af sedaner som S60, en biltype i faldende efterspørgsel.
Læs også
Ambitionerne om en fuldelektrisk modelportefølje er også blevet nedjusteret.
Globalt går Volvo nu efter, at el- og plug-in hybrider skal udgøre mellem 90 og 100 procent af salget.
Kun i Danmark fastholdes målet om udelukkende at sælge elbiler. Det skriver Reuters.
Toldmure og produktion på flyttefod
Højere importtoldsatser i EU og USA rammer især EX30, der fremstilles i Kina.
Volvo har derfor flyttet dele af produktionen til Belgien for at mindske effekten.
Læs også
På hjemmemarkedet herhjemme har mærket ellers haft succes.
I 2024 var 86 procent af alle solgte Volvo’er fuldelektriske, og EX30 var topsælgeren med over 2.700 enheder.
Men starten af 2025 har budt på et fald i elbilsalget på mere end 50 procent.
Kursændring på vej
Topchef Håkan Samuelsson har sat gang i en genopretningsplan, der indebærer 3.000 afskedigelser og et skarpere fokus på biler, der matcher markedsbehovet.
Volvo forventer først at se tydelige resultater i 2026, men meldingen er klar: Fremtiden kræver en ny strategi og hurtig handling.