Fremtidens mobilitet rykker et skridt nærmere, når Uber og Volkswagen i fællesskab lancerer tusindvis af selvkørende elbiler på de amerikanske veje.
De to giganter går dermed direkte i kødet på Googles Waymo og sætter kurs mod en transportrevolution.
Førerløse ID. Buzz på vej til Los Angeles
Projektet begynder i Los Angeles, hvor testkørsler starter sidst på året.
Allerede i 2026 kan passagerer booke en selvkørende tur i Volkswagens ID. Buzz via Uber-appen.
I begyndelsen vil der være en sikkerhedsoperatør ombord til at gribe ind, hvis teknologien fejler, men målet er fuldstændig førerløse ture.
Bilen selv er udstyret med 13 kameraer, ni LiDAR-sensorer, fem radarsensorer og avancerede computere, som i realtid bearbejder data for at sikre sikker og stabil kørsel.
Samtidig har ID. Buzz indbyggede backupsystemer til både bremser, styring og strømforsyning. Det skriver Mobilsiden.
Konkurrencen skærpes mod Waymo
Volkswagen satser massivt på selvkørende teknologi, ikke mindst via datterselskabet MOIA, som siden 2021 har testet samkørselstjenester med førerløse biler i tyske storbyer som Hamburg og Hannover.
Uber, som tidligere har eksperimenteret med selvkørende teknologi, får nu fornyet luft under vingerne i samarbejde med Volkswagen.
Sammen kan de give Waymo reel modstand i kampen om det amerikanske marked for autonome køretøjer.
Visionen er ikke kun færre biler, men smartere transport, hvor biler kontinuerligt samler passagerer op, reducerer trængsel og udnytter vejnettet effektivt.
Mere mobilitet og færre ulykker
Autonome biler kan potentielt mindske antallet af trafikulykker markant, da menneskelige fejl fjernes fra ligningen.
Derudover kan de give mobilitet til dem, der ikke selv kan køre – ældre, syge eller personer uden kørekort.
Men teknologien rejser også spørgsmål.
Hvem har ansvaret ved uheld?
Og hvordan håndterer en bil etisk dilemmafyldte situationer?
Reguleringen halter stadig efter udviklingen, men Uber og Volkswagen sætter nu fart på fremtidens transport.