Mens salget af elbiler fortsætter med at buldre frem i Europa, ser Tesla ud til at miste grebet.
Nye tal afslører et markant dyk i Teslas popularitet, selvom interessen for elbiler generelt aldrig har været større.
Tesla går baglæns
Ifølge tal fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA), som Reuters har refereret, faldt Teslas salg i Europa med hele 28,2 procent i marts sammenlignet med samme måned sidste år.
Det sker på trods af, at markedet for elbiler som helhed voksede med 4,6 procent i samme periode.
Hvor Tesla tidligere har været synonym med elbilens gennembrud, begynder konkurrencen nu for alvor at bide fra sig.
Især europæiske og kinesiske bilproducenter spiser sig ind på Teslas markedsandel med nye modeller, aggressive priser og lokal produktion. Det skriver Tv2.
Kineserne rykker frem
Særligt kinesiske mærker som BYD og MG stormer frem.
De leverer elbiler, der både er billigere og oftere bedre udstyret end Teslas modeller i de lavere prisklasser.
Samtidig har europæiske producenter som Volkswagen, BMW og Renault for alvor oppet sig, både på teknologi, design og rækkevidde.
Det sætter Tesla i en svær position. Mange europæiske bilkøbere kigger nu mod alternativer, som bedre matcher deres behov og budget.
Elon Musk-effekten
En del af forklaringen kan også findes i Elon Musk selv. Hans politiske udmeldinger og tilknytning til kontroversielle emner har fået flere forbrugere i Europa til at se kritisk på Tesla som brand.
For nogle handler det ikke kun om bilen, men også om værdier.
Elbiler er fremtiden – Tesla er presset
Alt tyder på, at Europa fortsat vil gå forrest i omstillingen til elbiler.
Men Tesla må kæmpe hårdere end nogensinde før, hvis de vil bevare en central plads i det europæiske marked.