Tesla har anmodet en dommer om at afvise en anmodning fra det amerikanske National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA) om at udlevere visse data vedrørende uheld med biler udstyret med selvkørende funktioner, skriver Reuters.
Virksomheden hævder i en retslig indlevering, at oplysningerne er fortrolige, og at en offentliggørelse ville give konkurrenter mulighed for at analysere effektiviteten af hver version af teknologien - og potentielt finde ud af, hvor mange uheld der er knyttet til de forskellige systemer.
The Washington Post lagde sidste år sag an mod NHTSA for at få adgang til flere detaljer om uheld, hvor førerassistentsystemer - såsom Autopilot og Full Self-Driving (FSD) - var aktiveret. NHTSA har oplyst, at de ønskede data er undtaget fra offentlig adgang.
The Washington Post har imidlertid argumenteret for, at selvom NHTSA offentliggør nogle oplysninger om uheldene, så 'tilbageholder de vigtige detaljer om teknologien, omstændighederne og stederne for uheldene'.
Tesla har argumenteret for, at virksomheden og NHTSA skal have ret til at holde visse oplysninger om uheldene private. Det gælder blandt andet data om førerens adfærd, vejforhold samt hvilke specifikke versioner af selvkørende teknologi, der var i brug.
The Posts advokater mener dog, at oplysninger om de versioner af software og hardware, der muligvis var i brug ved uheldene, ikke er fortrolige, da førerne selv har adgang til dem via bilens instrumentbræt. Tesla argumenterede dog for det modsatte i denne uges sag.
"Selv hvis Teslas ejere måtte kende visse oplysninger om deres egne køretøjer - f.eks. hvilken version af ADAS-softwaren der er installeret, hvor et sikkerhedsbrud skete, vejens tilstand på ulykkestidspunktet, og hvad de lavede op til hændelsen - deles disse oplysninger med Tesla i forventning om, at de forbliver fortrolige," lød det.
Ifølge mediet Electrek udnytter Tesla visse smuthuller i NHTSA’'s regelsæt, hvilket betyder, at de fleste data om uheld med Tesla-biler bliver redigeret væk. Tesla fastholder, at deres 'selvkørende' teknologi ikke gør bilerne fuldt autonome, og at føreren fortsat skal overvåge systemets brug aktivt.
I anden nyhed forventer Tesla at påbegynde udrulningen af sin første RoboTaxi-tjeneste i Austin i Texas i løbet af denne måned.
Indtil slutningen af maj fungerede Elon Musk reelt som leder af Department of Government Efficiency - et initiativ, som angiveligt har medført, at cirka 10 procent af NHTSA's personale blev skåret væk i starten af året - herunder cirka halvdelen af det hold, der overvåger sikkerheden af autonome køretøjer.