Diskussionen om elbilers miljøvenlighed ruller videre.
Men nye data fra Det Internationale Energiagentur kaster lys over, hvad der egentlig sker, når man ser på hele elbilens livscyklus fra produktion til skrot.
Elbiler starter med en ulempe.
Produktionen, især af batteriet, udleder markant mere CO₂ end ved tilsvarende benzin- og hybridbiler.
Men det billede ændrer sig hurtigt, når bilen tages i brug.
Den daglige kørsel er næsten emissionsfri, især hvis strømmen kommer fra sol, vind eller vandkraft. Det skriver Mobilsiden.
Tallene taler deres tydelige sprog
Ifølge beregninger lavet med danske forhold in mente – herunder 16 års levetid og et dagligt kørselsbehov på 42 km – viser resultaterne, at selv store elbiler som Tesla Model 3 udleder 59 procent mindre CO₂ end tilsvarende benzinbiler.
For mindre modeller er forskellen endnu større. En elbil som Fiat 500 reducerer udledningen med op til 74 procent.
Forskellen mellem el- og benzinbiler bliver især tydelig, når elnettet er grønt.
I lande med høj andel af kulkraft kan elbiler i værste fald udlede mere end en benzinbil.
Men i Danmark, hvor den grønne strøm dominerer, er elbiler markant bedre for klimaet.
Klimaaftrykket vendes hurtigt
"Selv ved gennemsnitlig strøm og kørselsmønster går der kun 1-3 år, før elbilens samlede CO₂-udledning er lavere end forbrændingsmotorens,” lyder det fra eksperter i energimodellering.
Når det gælder den samlede klimabelastning, er elbiler altså ikke kun konkurrencedygtige.
De er i de fleste tilfælde det klart bedste valg.