Billedet af den danske bilpark er under markant forandring.
En ny undersøgelse fra YouGov peger på, at elbilerne for alvor har vundet indpas i danskernes bevidsthed, og det kan få stor betydning for både bilmarked og ladeinfrastruktur i de kommende år.
Elbilen overhaler fossildrevne biler
Andelen af danskere, der overvejer at købe elbil i 2025, er steget markant – fra 16 % i 2023 til hele 25 % i år.
Det betyder, at hver fjerde bilejer potentielt går elektrisk næste gang.
Benzin- og dieselbiler mister samtidig terræn.
Kun 13 % overvejer benzin, mens hybrid, plug-in og diesel ligger i bund med henholdsvis 6 %, 2 % og 3 %.
Samtidig er antallet af elbiler på de danske veje hastigt stigende.
Ifølge de nyeste tal er der nu over 371.000 elbiler registreret i Danmark.
Det stiller store krav til den infrastruktur, der skal følge med. Det skriver Mobilsiden.
Milliardinvesteringer i lynladere
Circle K har allerede taget konsekvensen og investerer over 2 milliarder kroner i 2.000 lynladepladser inden 2030.
Allerede i 2025 ventes 786 ladepunkter at være i drift. Også andre aktører udvider i højt tempo.
"Vi skal sikre, at danskerne ikke fravælger elbilen af frygt for ikke at kunne lade op," lyder det fra en talsmand for Circle K.
Men ikke alt er rosenrødt. Kritik hagler ned over markedets uigennemsigtighed.
Priser og abonnementsmodeller er svære at gennemskue, og det skaber frustration blandt forbrugerne.
Mange ender med at betale for meget, især hvis de vælger løsninger som Clever One, som kun er rentabel for bilister med et meget højt kørselsbehov.
For de fleste danskere er regnestykket skævt.