Elbiler afsløret: Så stort ladetab har de

Christian Pedersen

1 dag siden

|

04/06/2025
Elbiler
Foto: Shutterstock
Elbiler har et forholdsvist stort ladetab.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Når elbilen tilsluttes opladeren, er det ikke al strøm, der ender i batteriet.

Et nyt studie fra ADAC dokumenterer, hvor meget energi der går tabt under opladning, og forskellene er større, end mange tror.

Alt afhænger af bilmodel, temperatur og typen af opladning.

AC-opladning: Hjemmeladning sluger strøm

Ved brug af almindelige hjemmeladere – især den såkaldte mormoroplader fra stikkontakten – tabes i gennemsnit op til 16 procent af strømmen.

Den ældre Renault Zoë topper med et ladetab på hele 24 procent, mens Tesla Model 3 og VW ID.3 klarer sig noget bedre med tab omkring 14 og 13 procent.

Effektiviteten stiger markant, når en fastmonteret 11 kW ladeboks anvendes.

Her lander det gennemsnitlige ladetab på 8,2 procent.

Dog viser testen også, at lavere ladeeffekt fra hjemmeladeren fx 3,5-5,5 kW øger tabet igen til omkring 11,5 procent. Det skriver Mobilsiden.

DC-opladning: Lynladning er langt mere effektiv

ADACs test viser, at ved lynladning (DC) er energitabet væsentligt lavere.

Under ideelle forhold med 23 graders temperatur og forvarmet batteri ligger ladetabet på beskedne 2,8 procent i gennemsnit.

Hyundai Ioniq 6 imponerer med et tab på kun 1 procent, hvilket skyldes bilens avancerede 800 volt system.

Men uden forvarmning og i kolde temperaturer stiger tabet markant – op til 7,8 procent ved 0 grader.

”Der er tale om et uundgåeligt energitab, men med de rette valg kan man minimere tabet betydeligt,” lyder det fra ADAC.

For elbilejere betyder det, at valg af lademetode og kørselsmønster kan have direkte økonomisk betydning – både for pengepungen og for klimaaftrykket.