Xiaomis satsning på elbiler ser ud til at blive en markant succeshistorie.
Siden lanceringen af den første elbil, SU7, i marts 2024, har kinesiske bilkøbere taget godt imod den nye spiller på markedet.
Med over 258.000 solgte eksemplarer og yderligere modeller på vej, nærmer Xiaomi Auto sig det punkt, hvor elbilforretningen kan gå i plus.
Virksomhedens direktør, Lei Jun, bekræfter, at Xiaomi Auto forventes at blive profitabel allerede i løbet af 2025, trods et underskud på cirka 450 millioner kroner i årets første kvartal.
En ny SUV-model, YU7, er netop blevet præsenteret og skal styrke momentum. Det skriver Mobilsiden.
Ambitioner i luksusklassen
Xiaomi sigter højt og vil måle sig med premium-mærker som Porsche og Tesla. SU7 Ultra, den kraftigste version, byder på præstationer, der placerer den i samme kategori som Tesla Model S Plaid og Porsche Taycan Turbo S.
Den største udfordring bliver dog at opbygge et stærkt brand uden samme historik.
I mellemtiden satser Xiaomi på integration.
Bilerne forbindes med virksomhedens omfattende økosystem af forbrugerelektronik, hvilket skaber en helhedsoplevelse, som få konkurrenter kan matche.
Turbulens og tillidsbrud
Trods salgsfremgangen har Xiaomi også mødt modvind.
En dødsulykke i marts 2025 under brug af førerassistentsystemet førte til hård kritik og regulering.
Kort tid efter blev selskabet beskyldt for vildledende markedsføring af bilens udstyr.
Disse hændelser resulterede i et salgsfald på 55 procent i april.
Xiaomi har lovet forbedringer og arbejder på at genoprette tilliden.
Alligevel er efterspørgslen fortsat massiv – med op til 350 dages ventetid på SU7.
Elbilen ventes introduceret i Europa inden 2027.