Flere kinesiske elbiler, der nu stormer frem på det europæiske marked, kan udgøre en sikkerhedsrisiko.
Ifølge den norske sikkerhedsekspert Tor Indstøy sender flere af bilerne store mængder data til servere i Kina – og dette sker endda, når bilerne er slukket.
Dataovervågning skaber bekymring
Tor Indstøy, der arbejder som sikkerhedsekspert hos Telenor i Norge, har sammen med et hold etableret projektet “Lion Cage”.
Her undersøger de, hvor data fra kinesiske elbiler sendes hen, og hvad de indeholder. Indstøy påpeger, at moderne kinesiske elbiler er udstyret med avancerede kameraer og sensorer, både udenfor og indenfor bilen, som kan indsamle data og sende det til flere lande, herunder Kina, USA og Rusland.
Denne datatrafik foregår ikke kun under kørsel, men også når bilen er parkeret og slukket.
Særligt bekymrende er de potentielle anvendelser af denne data i pressede politiske situationer, som for eksempel spærring af veje eller overvågning af specifikke målpersoner. Det skriver Mobilsiden.
Lovgivning og risiko
Den kinesiske efterretningslov forpligter virksomheder til at samarbejde med myndighederne, hvis de bliver bedt om det.
Dette skaber frygt for, at data fra bilerne kan bruges af den kinesiske regering til overvågning eller andre formål.
Selvom kinesiske producenter, som Nio, understreger, at europæiske data opbevares i EU i overensstemmelse med GDPR-reglerne, deler flere eksperter bekymringen.
Alternativer for forbrugerne
I takt med de kinesiske elbilers stigende popularitet i Europa tilbyder vestlige bilproducenter stadig flere konkurrencedygtige alternativer.
Disse biler lever ofte op til strenge sikkerheds- og databeskyttelsesstandarder og er et oplagt valg for dem, der er bekymrede for datasikkerhed.
Overvej nøje, hvilken bil du vælger – sikkerhed bør altid prioriteres.