Nyt studie: Fossilbiler er langt mere tilbøjelige til at gå i brand end elbiler

Christian Pedersen

18 uger siden

|

17/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dette nye studie har vist, at det blot er en myte, at elbiler er mere tilbøjelige til at gå i brand.

Mest læste i dag

Ny forskning viser, at fossilbiler har en markant højere risiko for at gå i brand sammenlignet med elbiler.

Dette resultat kommer som en overraskelse for mange, der ofte hører om dramatiske episoder med elbiler i flammer.

Statistikker viser forskellen

Svenske Civil Contingencies Agency har analyseret brandfrekvensen for forskellige typer af køretøjer.

Deres data afslører, at brandraten pr. 100.000 elektriske eller hybridbiler er 3,8, mens det for alle køretøjer samlet, inklusive benzin- og dieseldrevne biler, er 68 brande pr. 100.000 køretøjer. Det skriver Fleetnews.

Australsk forskning understøtter fundene

Australiens EV Firesafe-projekt, finansieret af regeringen, har også undersøgt de udfordringer, som brandfolk står overfor, når de bekæmper batteribrande i elbiler.

De fandt ud af, at der er en 0,0012% chance for, at et elbilbatteri antænder, sammenlignet med 0,1% for en traditionel benzin- eller dieselbil.

Dette viser tydeligt, at elbiler er langt mindre tilbøjelige til at bryde i brand.

Misforståelser og myter

Der har været mange sensationelle historier om elbiler, der går i brand, hvilket har skabt en opfattelse af, at de er mere farlige end fossilbiler.

Disse undersøgelser tilbageviser dog disse myter og understreger, at elbiler faktisk er sikrere i forhold til brandrisiko.

Fremtiden for elbiler

Med de nye data i hånden kan producenter og forbrugere være mere trygge ved overgangen til elektriske køretøjer.

Den lavere brandrisiko er endnu en fordel ved elbiler, som allerede er kendt for at være mere miljøvenlige og omkostningseffektive i drift.

Studier fra både Sverige og Australien indikerer, at elbiler er betydeligt mindre tilbøjelige til at gå i brand end fossilbiler.

Dette kan hjælpe med at ændre den offentlige opfattelse og fremme en bredere accept og udbredelse af elektriske køretøjer.