Elbilernes fremtid ser lysere ud med introduktionen af et nyt "overgangsbatteri" fra Geely, der lover at overkomme mange af de udfordringer, der er forbundet med de nuværende batteriteknologier.
Dette batteri, udviklet af den kinesiske bilproducent, er en markant forbedring i forhold til de eksisterende litium-ion-batterier, som dominerer markedet i dag.
Her er hvorfor.
Problemer med nuværende batterier
De nuværende batterier i elbiler, primært af litium-ion-typen, er både miljøbelastende og afhængige af svært tilgængelige råmaterialer som kobolt. Det skriver meremobil.
Kobolt, som er meget giftigt, udvindes hovedsageligt i Den Demokratiske Republik Congo under kritiske forhold, herunder børnearbejde.
For at tackle disse problemer benytter nogle producenter som BYD og Teslas batteriproducent CATL litium-jernfosfat-batterier, som ikke indeholder kobolt.
Geelys revolutionerende overgangsbatteri
Geely, der ejer Volvo og Polestar, har arbejdet på at udvikle et litium-jernfosfat-batteri, som de hævder er intet mindre end revolutionerende.
Dette nye batteri, kaldet et "Blade Battery", er designet til at være fladere og mindre end traditionelle litium-ion-batterier, men med en højere energitæthed og længere rækkevidde.
Ifølge Geely har deres batteri en energitæthed på 192 watt-timer pr. kilo (Wh/kg), hvilket overgår konkurrenter som BYD og CATL, der ligger på henholdsvis 150 Wh/kg og 125 Wh/kg.
Fordele ved Geelys batteri
Geelys nye batteri lover flere fordele, herunder en hurtigere opladningstid fra 10 til 80 procent på kun 17 minutter.
Desuden hævder Geely, at batteriet kan holde i op til én million kilometer uden at miste kapacitet, hvilket betyder, at det potentielt kan vare i 50 år, hvis man kører 20.000 kilometer om året.
Fremtiden for elbiler
Mens solid state-batterier betragtes som den ultimative løsning på grund af deres manglende brug af kobolt, nikkel og litium, samt deres potentielt længere rækkevidde og hurtigere opladningstider, er udviklingen af disse batterier stadig langt fra færdig.
Det anslås, at det kan tage op til 10 år, før solid state-batterier er klar til masseproduktion.
Indtil da kan overgangsløsninger som Geelys nye batteri være en væsentlig forbedring for elbilindustrien.
Geely har endnu ikke oplyst, hvornår og i hvilke bilmodeller det nye batteri vil blive implementeret, men forventningerne er høje til, at dette batteri kan gøre en betydelig forskel på elbilmarkedet.