Der er mange penge at spare, hvis man følger strømmen og køber en lettere brugt elbil fra udlandet.
Især brugte importerede elbiler fra Tyskland, som nærmest vælter ind over grænsen, tilbyder en økonomisk fordel.
Men denne fidus har også sine ulemper, advarer FDM.
Drivkraften bag importen
I årets første seks måneder er næsten 24.000 brugte elbiler blevet importeret til Danmark, hvilket er en vækst på 175 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Denne stigning skyldes primært én ting: prisen.
Mange af disse biler er "karantæne-biler" fra Tyskland, hvor store statslige tilskud til køb af nye elbiler krævede, at ejeren skulle beholde bilen i mindst et år.
Når denne periode udløber, sælges bilerne til danske købere med store rabatter.
Problemer med udstyrsniveau
Selvom prisen er attraktiv, skal man være opmærksom på, at disse importerede elbiler ofte er konfigureret til et andet marked.
For eksempel kan de mangle trefaset opladning eller være uden forberedelse til montering af træk.
"Vi har set spanske elbiler i Danmark, som ikke har sædevarme," siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
Derudover skal man også være opmærksom på garantiforholdene, som kan variere.
Populære modeller
Brugtimporterede elbiler udgør nu 38 procent af alle elbiler med nummerplade i Danmark i år, den højeste andel nogensinde.
Tidligere var Tesla Model Y og Tesla Model 3 de mest populære, men nu ligger VW ID.4 og ID.5 solidt i front, efterfulgt af Tesla Model 3, VW ID.3, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
Fald i elbilsalget i andre lande
I modsætning til Danmark, hvor næsten halvdelen af alle solgte nye personbiler i årets første seks måneder er elbiler, ser det anderledes ud i andre europæiske lande.
I Tyskland, Storbritannien og Norge er salget af elbiler faldet markant, hvilket skyldes reduktioner i tilskud til køb af nye elbiler.
Følsomhed over for støtteordninger
Dette viser, at elbilsalget stadig er meget følsomt over for ændringer i støtteordninger, ikke kun i Danmark, men i hele Europa.
Selvom elbiler er populære i Danmark, viser det sig, at mange europæere stadig foretrækker brændstofbiler på grund af økonomiske overvejelser og utilstrækkelig ladeinfrastruktur.
I Danmark er der besluttet, at registreringsafgiften på nye elbiler langsomt skal indfases frem mod 2030, hvor en markant stigning sker fra 1. januar 2026, når afgiften stiger fra 40 procent til 48 procent.