Ekspert: Kun 1 ud af 7 elbilmærker vil være profitable inden 2030

Christian Pedersen

21 uger siden

|

15/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det ser ikke lige lovende ud for alle elbilmærker.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Ifølge en ny analyse fra det globale konsulentfirma AlixPartners står elbilindustrien over for store forandringer i de kommende år.

AlixPartners forudser, at kun 1 ud af 7 elbilmærker vil være profitable inden 2030.

Dette skyldes den stigende konkurrence og priskrig, som særligt de største aktører i markedet er involveret i.

Stigende konkurrence og priskrig

I øjeblikket er der 137 elbilsmærker, der opererer i Kina. Men ifølge AlixPartners vil dette antal falde dramatisk til kun 19 ved udgangen af årtiet.

De største spillere, som BYD og Tesla, fortsætter med at konsolidere deres position ved at reducere prisen på deres elbiler, hvilket presser mindre producenter ud af markedet.

Den gennemsnitlige salgspris for biler i Kina faldt med 13,4 procent det sidste år, mens den gennemsnitlige margin for bilproducenter steg til 7,8 procent i 2023 fra 6,3 procent året før.

Dette er en indikation på, at de største aktører stadig har plads til at fortsætte priskrigen, hvilket yderligere vil intensivere konkurrencen.

Fremtiden for kinesiske elbilproducenter

Til trods for udfordringerne forudser AlixPartners, at de mest magtfulde kinesiske elbilproducenter vil opnå en betydelig markedsandel globalt.

De forventer, at kinesiske elbilproducenter vil holde 33 procent af det globale bilmarked og 45 procent af salget af nye energikøretøjer (batterielektriske og plug-in hybridbiler).

En af de strategier, som kinesiske virksomheder bruger til at opnå denne dominans, er at tage risici og handle hurtigt.

De møder ofte de minimale sikkerheds- og lovgivningsmæssige krav først og foretager derefter opgraderinger.

Desuden opfordrer de til overarbejde blandt medarbejderne for at forbedre effektiviteten.

BYD’s strategiske skridt

BYD har i de seneste måneder gjort markante fremskridt, blandt andet ved at sponsorere Euro 2024-turneringen, hvilket har øget brandets synlighed.

Ifølge Auto Trader er antallet af visninger af BYD-modeller steget med næsten en tredjedel siden turneringens start.

AlixPartners’ analyse viser, at det kun er de mest robuste og innovative virksomheder, der vil kunne navigere de kommende års udfordringer og opnå profitabilitet.

Det er tydeligt, at konkurrencen i elbilmarkedet kun vil blive mere intens, og kun de stærkeste vil overleve.