Den danske bilmarked ser en markant stigning i importen af brugte elbiler, som gør det nemmere for forbrugerne at få adgang til økonomisk overkommelige elbiler i en god størrelse.
Ifølge de nyeste tal er importen af brugte elbiler steget med hele 175 procent i årets første halvår. Det skriver FDM.
Men hvor kommer de fra?
En kraftig stigning i importen
Næsten 24.000 brugte elbiler er blevet importeret til Danmark og har fået danske nummerplader i løbet af de første seks måneder af året.
Dette repræsenterer en massiv stigning fra samme periode sidste år.
Over halvdelen af disse biler er under to år gamle, hvilket gør dem attraktive for danske bilkøbere, der søger nyere, men billigere alternativer til nye elbiler.
Økonomiske fordele
De importerede elbiler bidrager væsentligt til den samlede danske elbilbestand, som nu udgør 9,2 procent af alle biler i landet.
En betydelig del af importen er drevet af økonomiske fordele, hvor særligt tyske statsstøttede elbiler gør det muligt for danske forbrugere at købe elbiler til lavere priser.
Lande som Frankrig, Spanien og Sverige bidrager også til denne tendens, hvor statsstøtten har sænket priserne på elbiler, som senere eksporteres til Danmark.
Mest populære modeller
Tesla Model Y og Model 3 har tidligere været de mest importerede modeller, men nu ligger VW ID.4/ID.5 solidt i toppen af listen.
Tesla Model 3 følger tæt efter, mens VW ID.3 og Cupra Born også er blandt de mest populære importerede modeller.
ID.3 kan nu fås brugt for omkring 240.000 kr., hvilket er attraktivt for mange købere.
Faldende efterspørgsel på Tesla
På trods af den generelle vækst i markedet, ser det ud til, at efterspørgslen på brugte Teslaer falder.
Tesla Model Y og Model 3 er de eneste biler på top 25-listen over mest importerede biler, som har set et fald i importen.
Eksperter mener, at markedet muligvis er mættet for Teslaer, eller at forhandlerne er tilbageholdende med at importere dem på grund af mange prisjusteringer.
Udfordringer ved import
Selvom der er mange fordele ved at importere brugte elbiler, er der også faldgruber.
Mange importerede biler kan være konfigureret til andre markeder og mangler muligvis funktioner som trefaset opladning eller sædevarme.
Desuden kan garantiforholdene variere, hvilket kræver ekstra opmærksomhed fra købernes side.
Med denne eksplosion i importen af brugte elbiler ser det danske marked ud til at være godt på vej til en grønnere fremtid, hvor elbiler bliver en mere almindelig del af bilparken.