Det kan få stor betydning for branchen.
Lige nu læser andre
Mange danskere suser sydpå, når vinterferien nærmer sig.
Turen starter i Danmark, der er halvleg i Tyskland, og så slutter man som regel i Østrig eller Italien.
I og med, at elbiler er blevet ganske populære, byder turen gennem Tyskland nu på flere stop ved de såkaldte superladere.
De garvede elbilister har vænnet sig til at lade på vejen, og det er da også blevet markant lettere gennem de seneste år, hvor infrastrukturen – med hensyn til opladning – er blevet markant bedre.
En tur gennem nabolandet mod syd kan også give indblik i, hvordan tyske trafikforhold udvikler sig.
Læs også
Det gælder ikke kun vejarbejder og køer, men også de regler og teknologier som påvirker elbilister. På det område er der sket en opsigtsvækkende opdatering.
Der er nemlig blevet banet vejen for en model, hvor elbiler ikke kun modtager strøm, men også kan sende den tilbage til elnettet.
Sådan skriver mediet FR.
Økonomisk attraktiv
Den nye model betyder, at elbiler i Tyskland bliver sidestillet med stationære batterilagre.
Den tidligere praksis med dobbelt betaling af netafgifter bortfalder, hvilket gør ordningen økonomisk mere attraktiv.
Læs også
Tyske energiudbydere forventer, at bilister kan få pæne årlige beløb for at stille batteriet til rådighed.
Store aktører, herunder Eon og BMW, vurderer, at potentialet kan nå op til et trecifret eurobeløb om året.
En analyse fra Agora peger på et tilsvarende niveau.
Det bygger på, at bilen typisk står tilsluttet flere timer dagligt og derfor kan indgå aktivt i balanceringen af elnettet.
Kræver nye målere
Udrulningen afhænger dog af smarte målere, som stadig mangler mange steder i landet.
Læs også
Branchen er tilfreds med udviklingen, men det bliver også påpeget, at ordningen i første omgang ser ud til kun at gælde for brugere med egne solcelleanlæg.
Ifølge FR forventes de nye regler at være fuldt implementeret inden for det næste år.