Tesla har ikke haft medvind på det seneste, og de dårlige nyheder bliver ved med at havne på Elon Musks skrivebord.
Lige nu læser andre
Teslas indtog på det kinesiske marked var et vigtigt øjeblik for selskabet. Det åbnede nye muligheder og markeder, som virksomheden hurtigt formåede at udnytte. Men den tid synes nu at være forbi, da en ny spiller efter alt at dømme har taget føringen.
Xiaomi er nemlig trådt ind på markedet med stor styrke, og nu har Xiaomi YU7 overgået Tesla Model Y og styrket elbilsalget i Kina.
Xiaomis bildivision, Xiaomi Motors, har konsolideret sin position som en dominerende kraft på Kinas marked for elbiler.
I oktober 2025 nåede mærkets elektriske SUV, Xiaomi YU7, en vigtig milepæl, da den overhalede sin direkte rival, Tesla Model Y, og blev en af de bedst sælgende modeller i segmentet for elektriske SUV’er.
Ifølge data fra China Passenger Cars Association (CPCA) registrerede Xiaomi i oktober et samlet salg på 48.654 elbiler. Dermed formåede virksomheden for anden måned i træk at levere mere end 40.000 enheder.
Læs også
Endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at YU7 solgte over 7.000 flere enheder end Teslas Model Y i samme periode.
Succesen for YU7, der blev lanceret efter sedanen SU7 (rival til Model 3), ses af analytikere som et direkte resultat af Xiaomis teknologiske erfaring og dens integration i bilproduktionen.
Ifølge eksperter skyldes en stor del af Xiaomis fremgang deres software og de avancerede elektroniske systemer, som de har udviklet. Kombinationen af hardware og software udgør en stærk tiltrækning for yngre købere, skriver pplware.
Efterspørgslen efter modellen har været enorm og har ført til lange ventelister. Nye kunder, der bestiller en Xiaomi YU7, må i øjeblikket regne med en leveringstid på mellem 32 og 38 uger.
YU7 lægger dermed et stort pres på Tesla på deres næststørste marked globalt. Selvom Model Y i årevis har været førende i segmentet for elektriske SUV’er, er den blevet udfordret af nye, teknologisk avancerede og aggressivt prissatte kinesiske konkurrenter som YU7.
Læs også
Det faldende månedlige salg af Model Y antyder også klart, at det kinesiske marked er trådt ind i en ny æra med hård konkurrence, hvor innovation, pris og teknologisk integration bliver de afgørende faktorer.