Nye batterityper kan ændre alt – og gøre din elbil forældet længe før 2030. Se teknologierne, der truer nutidens biler.
Lige nu læser andre
Bilindustrien står midt i en teknologisk revolution, hvor næste generation af batterier truer med at gøre nutidens elbiler forældede. De nye materialer og konstruktioner lover hurtigere opladning, lavere vægt og langt længere levetid – men betyder også, at mange nuværende elbiler snart vil være teknologisk forældede.
Her er de mest lovende batterityper, der kan ændre alt inden 2030.
Solid-state batterier

Solid-state teknologien erstatter den flydende elektrolyt med et fast materiale, hvilket øger sikkerheden og energitætheden dramatisk. Toyota og BMW forventes at være først med masseproduktion. De kan potentielt fordoble rækkevidden og fjerne brandrisikoen, men produktionen er stadig dyr og kompleks.
Litium-svovl batterier

Disse batterier lover op til fem gange højere energitæthed end dagens litium-ion celler. De er lette, billige og miljøvenlige, men lider stadig under kort levetid. Forskning fra Oxford og flere asiatiske laboratorier viser dog gennembrud, der kan gøre dem kommercielt realistiske inden 2030.
Natrium-ion batterier

Kinesiske producenter som CATL satser stort på natrium-ion batterier, der bruger billige og rigelige materialer som salt og aluminium. De har lavere energitæthed end litium, men tåler kulde bedre og kan blive et populært alternativ i billigere elbiler og bykøretøjer.
Grafen-baserede batterier

Læs også
Grafen tillader ekstrem hurtig opladning og høj effektivitet, fordi materialet leder elektricitet bedre end kobber. Flere startups hævder at kunne lade et batteri på under fem minutter. Teknologien er dog stadig i udviklingsfasen, og produktionen kræver store investeringer.
Silicium-anode batterier

Ved at erstatte grafit med silicium i anoden kan man øge kapaciteten markant. Tesla og Amprius arbejder allerede med teknologien, som kan give 20–40 % længere rækkevidde. Udfordringen er, at silicium udvider sig under brug, hvilket kan skade cellerne over tid.
Koboltfrie batterier

Etisk minedrift og bæredygtighed driver udviklingen mod koboltfrie løsninger. Nye litium-jern-fosfat (LFP) batterier bliver billigere og mere holdbare, men de har lidt lavere energitæthed. Mange producenter ser dem som fremtiden for masseproducerede elbiler.
Aluminium-luft batterier

Denne teknologi bruger ilt fra luften som en af reaktanterne, hvilket gør batteriet ekstremt let og energirigt. Problemet er, at det ikke kan genoplades på traditionel vis, men kræver udskiftning af plader. Forskere arbejder dog på en hybridløsning, der kan løse dette.
Zink-ion batterier

Zink er både sikkert og billigt, og batterier baseret på zink-ion teknologi lover høj stabilitet og lang levetid. De er ikke lige så energitætte som litium, men kan blive populære i stationære lagringssystemer og mindre elbiler.
Litium-luft batterier

Læs også
Denne eksperimentelle teknologi kan potentielt levere op til ti gange mere energi end dagens litium-ion batterier. Udfordringen er, at ilt reagerer uforudsigeligt med elektrolytten, hvilket forkorter levetiden. Hvis forskere knækker koden, vil dette være et kvantespring for elbiler.
Termoelektriske hybridbatterier

Fremtidens batterier kan kombinere varmeudnyttelse med lagring af energi. Termoelektriske systemer genbruger overskudsvarme fra motor og elektronik, hvilket kan øge effektiviteten betydeligt. Flere forskningsprojekter i EU arbejder på at gøre disse systemer kommercielt tilgængelige inden 2030.