Ny undersøgelse: Elbiler har for meget ligegyldigt teknologi

Christian Pedersen

3 uger siden

|

28/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Elbiler er fyldt med store skærme og tastaturer, men en ny undersøgelse har vist, at det ikke falder i alles smag.

Mest læste i dag

En ny undersøgelse fra den amerikanske analysevirksomhed J.D. Power har sat fokus på, at mange bilister finder den nyeste teknologi i elbiler overflødig.

Mens bilproducenterne fortsat pumper nye funktioner ind i bilerne, viser undersøgelsen, at ikke alle disse teknologier bliver værdsat af brugerne.

Teknologisk overflod eller unødvendig støj?

Moderne elbiler er fyldt med avanceret teknologi, der spænder fra store infotainmentskærme til sofistikerede førerassistentsystemer.

Men ifølge J.D. Powers Tech Experience Survey, som vurderer brugernes oplevelser med avancerede teknologier, løser mange af disse teknologier ikke de reelle problemer, bilisterne står overfor.

For eksempel er mange bilister glade for teknologier som blindvinkelovervågning og hastighedsassistent, der øger sikkerheden på vejene.

Til gengæld er automatiske parkeringssystemer, som ofte tager lang tid at parkere bilen, ikke nær så populære. Det skriver Mobilsiden.

Distraherende store skærme og ubrugelige funktioner

En anden udbredt teknologi i de nyeste elbiler er de store infotainmentskærme og passagerskærme, der nu er blevet standard i flere bilmodeller.

Fra Ferrari til Porsche Taycan og Mercedes-Benz Hyperscreen har mange luksusmærker introduceret disse funktioner, til trods for at de ifølge undersøgelsen anses som unødvendige og potentielt distraherende for føreren.

Nogle bilproducenter har endda tilføjet privatlivsfiltre for at afhjælpe denne distraktion – en løsning på et problem, de selv har skabt.

Teknologitilfredshed varierer

Undersøgelsen afslører også forskelle i bilisternes tilfredshed med teknologien i deres elbiler.

Tesla fører an med den højeste tilfredshedsscore på 786 point ud af 1.000, mens Rivian følger efter med 666 point.

I modsætning hertil ligger mærker som Dodge, MINI og Ford i bunden med point under 420.

Det indikerer, at nogle bilproducenter formår at implementere teknologi, der tilfredsstiller brugerne, mens andre fejler.

Kvalitet over kvantitet

Resultaterne fra J.D. Powers undersøgelse tyder på, at bilproducenterne bør genoverveje deres tilgang til teknologi i elbiler.

I stedet for at tilføje flere funktioner og gadgets, bør fokus være på at forbedre de teknologier, der reelt bidrager til bedre komfort, sikkerhed og køreglæde.

Forbrugerne efterspørger kvalitet frem for kvantitet, og det bør afspejles i de kommende modeller af elbiler.

Det er en påmindelse om, at teknologisk innovation skal tjene et formål – ikke blot fylde biler med funktioner, ingen har bedt om.