En ny undersøgelse fra Sverige udfordrer den gængse opfattelse af, at elbiler slider deres dæk hurtigere end traditionelle biler med forbrændingsmotorer.
Svenske Däckrazzia, der udfører dæktjek i forbindelse med politikontrol og på servicestationer, har nemlig fundet, at dækkene på elbiler generelt er i bedre stand end på andre biler.
Dette er første gang, at Däckrazzia har grupperet deres data efter bilernes drivlinje, og selvom statistikkens grundlag stadig er beskedent, har resultaterne vakt stor interesse hos Däckbranschen, Sveriges paraplyorganisation for dækbranchen.
Fredrik Ardefors, administrerende direktør i Däckbranschen Sverige, udtaler, at resultatet er overraskende og peger på et behov for dybere analyser.
Den almindelige antagelse har ellers været, at elbiler, som ofte er tungere og har højere drejningsmoment, slider deres dæk hurtigere end biler med forbrændingsmotor.
Tidligere tests, som FDM’s Vinterdæktest fra 2023, har antydet, at elbiler slider deres dæk op til 20 procent hurtigere end fossilbiler.
Det højere drejningsmoment og den øgede vægt skulle teoretisk set føre til øget dækslid, men ifølge de svenske data ser det ud til, at elbiler har bedre dæktilstand end forventet. Det skriver Dackrazzia.
Däckrazzias kontrol viser, at både mønsterdybde og dæktryk holder bedre niveauer på elbiler end på andre biler.
Eksempelvis har kun 9 procent af elbilerne en mønsterdybde på tre millimeter eller mindre, mens tallet er 16 procent for biler med forbrændingsmotorer, der er højst fem år gamle.
Ingen af de kontrollerede elbiler havde ulovlig mønsterdybde under 1,6 millimeter.
En mulig forklaring kan være, at mange af elbilerne er nyere modeller, hvilket kan bidrage til deres bedre dæktilstand.
Derudover kan elbilejere være mere omhyggelige med at vedligeholde dæktryk og udskifte dæk for at maksimere deres bilers rækkevidde.
Däckbranschen planlægger at følge op på disse fund gennem deres årlige undersøgelse, Däckkollen, som vil indsamle flere data om tilstanden af dæk på både elbiler, hybridbiler og biler med forbrændingsmotorer.
Dette vil kunne give et mere nuanceret billede af, hvordan dæktilstanden varierer mellem forskellige typer af biler.