EU ændrer igen toldsatserne: Denne gang til fordel for Tesla

Christian Pedersen

13 uger siden

|

21/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Holder EU hånden over Tesla?

Mest læste i dag

Tesla står til en fordelagtig justering af EU's toldsatser på deres kinesisk producerede elbiler, efter en omfattende undersøgelse af Kinas statsstøtte til elbilproducenter.

Europa-Kommissionen har netop offentliggjort, at Tesla vil blive pålagt en ekstra toldafgift på kun 9 procent på deres Model 3, som eksporteres til EU fra Kina.

Dette er betydeligt lavere end den gennemsnitlige ekstra toldsats på 21,3 procent, som andre samarbejdende virksomheder pålægges.

Kinesisk statsstøtte til Tesla

Ifølge EU’s undersøgelse har Tesla nydt godt af flere former for kinesisk statsstøtte, herunder subsidier til batterier, billig jord og eksporttilskud.

Denne støtte har bidraget til, at Tesla har kunnet eksportere deres biler til en lavere pris, hvilket har givet dem en konkurrencefordel i forhold til europæiske producenter.

Den nye toldsats på 9 procent betyder, at den samlede told på Tesla Model 3 vil være 19 procent, når man inkluderer de eksisterende 10 procent, som EU allerede opkræver på elbiler fra Kina.

De nye toldsatser forventes at træde i kraft senest den 31. oktober, forudsat at de godkendes af EU's medlemslande.

Det skriver Mobilsiden.

Justeringer af toldsatserne

Denne ændring er en del af EU’s bredere strategi for at beskytte europæiske bilproducenter mod, hvad de kalder ”uretfærdige” konkurrencevilkår på grund af kinesisk statsstøtte.

Tidligere har EU justeret toldsatserne flere gange, hvor satserne for virksomheder som BYD, Geely og SAIC også blev ændret.

For Tesla betyder den nye toldsats, at de slipper billigere end oprindeligt forventet, hvilket kan give dem en fortsat stærk position på det europæiske marked.

Dog kan toldsatserne blive justeret igen, afhængigt af udviklingen i EU’s politik over for kinesiske elbiler.

Mens Tesla står til at drage fordel af den lavere toldsats, advarer EU-embedsmænd om, at statsstøttet kinesisk eksport kan udgøre en væsentlig trussel mod EU’s bilindustri, hvis der ikke bliver taget yderligere skridt.